Verlieslijdend Twitter naar de beurs

Verlieslijdend Twitter naar de beurs

06-11-2013 12:07 Laatste update: 28-04-2018 09:24

Donderdag gaat Twitter naar de beurs. Wat gaan gebruikers daarvan merken?

Twitter wilde het allemaal anders doen dan Facebook dat vorig jaar mei met veel bombarie naar de beurs ging en daar vervolgens onderuit ging. Met minder poeha en vooral een wat lagere waardering in vergelijking met Facebook.

Dat eerste is gelukt, het tweede niet. In vergelijking met de publicitaire tsunami rondom de beursgang van Facebook valt de aandacht voor de IPO van Twitter mee. Maar vanwege de grote belangstelling voor aandelen Twitter besloot het bedrijf begin deze week wel om de prijs van een aandeel flink op te schroeven.

In plaats van een introductiekoers tussen de 17 en 20 dollar wil het bedrijf nu tussen de 23 en 25 dollar per aandeel vangen. Je kunt het Twitter moeilijk kwalijk nemen: door de prijs te verhogen haalt Twitter immers meer geld op en kan het de komende tijd dus ook meer investeren.

Toegenomen verliezen
Bij de beursgang wordt Twitter 13,6 miljard dollar waard. Dat is weliswaar een stuk minder dan de waardering van ruim 100 miljard dollar die Facebook in mei vorig jaar bij zijn beursdebuut meekreeg, maar nog altijd een flink bedrag.

Zeker als je bedenkt dat Twitter – anders dan Facebook ten tijde van zijn IPO – nog nooit winst heeft gemaakt. Facebook boekte in het jaar voor zijn beursgang een winst van een miljard dollar, Twitter heeft dit jaar tot nu toe 134 miljoen dollar verlies geleden. Dat betekent overigens dat de verliezen alleen maar oplopen – in 2012 bedroeg het negatieve saldo over dezelfde periode 71 miljoen dollar.

De toegenomen verliezen gaan gelukkig voor Twitter wel gepaard met een snel stijgende omzet. Maar zelfs als je kijkt naar de omzet deed Facebook het beter. Twitter is 11,8 keer zoveel waard als de verwachte omzet over 2014, bij Facebook ligt die verhouding iets gunstiger, op 11,4.

Razend verslavend
De waarde bepalen van snel groeiende internetbedrijven is moeilijk. Het potentieel is vaak groot, maar dat geldt ook voor de valkuilen waar dergelijke bedrijven in kunnen vallen. Voor hetzelfde geld gaat het helemaal mis – omdat de gebruikers plotseling massaal afhaken bijvoorbeeld.

Dat laatste zie ik voorlopig niet snel gebeuren. Twitter, dat ruim 230 miljoen gebruikers heeft, is razend verslavend. Ik denk dat de dagen dat ik de afgelopen jaren geen gebruik van de dienst heb gemaakt, op de vingers van één hand zijn te tellen.

Twitter zal de komende jaren wel het nodige moeten doen om de omzet verder op te voeren en eindelijk eens winst te gaan maken. De vraag is hoe dat gaat gebeuren en wat de gebruikers daarvan gaan merken.

Subtiele advertenties
Twitter experimenteert al een tijdje met reclame, onder meer in de timeline. Het zijn subtiele advertenties waar je als gebruiker nauwelijks 'last' van hebt – anders bijvoorbeeld dan bij Facebook waar de reclame niet te missen is.

Kiest Twitter er straks, onder druk van zijn aandeelhouders, wellicht ook voor om advertenties prominenter onder de aandacht van zijn gebruikers te brengen? De nieuwe timeline, waarin foto’s en dergelijke direct zichtbaar zijn, biedt daar wel meer mogelijkheden voor.

Het netwerk kan daar echter niet te ver mee gaan. Eén van de charmes van de dienst is immers dat je niet voortdurend met opdringerige commerciële boodschappen wordt geconfronteerd.