Vernieuwd Rijksmuseum onthult eerste kunstwerk
Pas in 2013 is het Rijksmuseum weer open voor bezoekers. Het eerste kunstwerk is wel alvast onthuld: het nieuwe logo.
Het nieuwe logo van het Rijksmuseum is opgebouwd uit een heel nieuw lettertype speciaal voor het museum gemaakt door letterontwerper Paul van der Laan. De letter draagt dan ook de naam 'Rijksmuseum'. Grafisch ontwerpcoryfee Irma Boom maakte met de letters het logo. Door Boom is voor de huisstijl, die gebruikt wordt van briefpapier tot bewegwijzering, tevens een kleurenpalet gekozen gebaseerd op de kleuren van topstukken uit het museum.
Wat opvalt is de spatie tussen Rijks en museum. Geen taalfout van de graficus. Boom bracht die in vanwege de koosnaam van het museum: "Iedereen noemt het liefkozend het Rijks."
Als het nieuwe logo net zo'n lang leven beschoren is als het oude, dan kijken we nog 32 jaar naar dit beeld. Het vorige logo was ontwikkeld door Studio Dumbar. Zij gaven ook de trein de bekende gele kleur.
Ook opvallend: de onthulde naam hangt boven de veelbesproken onderdoorgang. Stadsdeel en museum willen deze route tot hun eigendom maken om zo de veiligheid bij de ingang te garanderen. Stad (en ik) vinden dat ze met hun vingers van de openbare ruimte af moeten blijven. Ik vond het steegje onder het museum met haar gewelven en muzikanten een van de mooiste plekken van de stad, en hoop van harte dat ik er weer doorheen mag.
<object style="width: 405px; height: 255px;" width="405" height="255" data="https://www.youtube.com/v/FzeBk-GnE1g" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="https://www.youtube.com/v/FzeBk-GnE1g"><param name="src" value="https://www.youtube.com/v/FzeBk-GnE1g"></object>