Volvo fietshelm waarschuwt voor gevaarlijke verkeersituaties

Volvo fietshelm waarschuwt voor gevaarlijke verkeersituaties

22-12-2014 15:21 Laatste update: 28-04-2018 02:41

Volvo experimenteert met een bluetooth-fietshelm die zowel automobilisten als de fietser waarschuwt als de fietser gevaarlijk dichtbij komt.

Volvo is op een missie om de 'ongelukloze' auto te ontwikkelen. Technologie moet in de toekomst met name het menselijk falen voorkomen en ervoor zorgen dat ongelukken verleden tijd worden. Die technologie beperkt zich niet alleen tot de auto. Volvo experimenteert namelijk in samenwerking met nog twee Zweedse bedrijven, POC Sports en Ericsson, ook met een fietshelm die de automobilist verbindt met de fietser.

De fietshelm, via bluetooth verbonden met een smartphone-app, zou bijvoorbeeld dodehoekongevallen voorkomen, door de positie van de fietser in het openbaar de ether in te seinen. Volvo XC90-auto's worden standaard met een systeem uitgerust die dit signaal opvangt en de automobilist waarschuwt als een fietser gevaarlijk dichtbij fietst. Andersom krijgt de fietser ook een waarschuwing dat er een mogelijke gevaarlijke situatie is.

In het filmpje zie je overigens dat de fietser gewaarschuwd wordt en stopt en niet de automobilist in de Volvo.

Maar is dit wel praktisch?

De vraag is of dit wel een praktische oplossing is, los van het feit dat het pas echt zin zou hebben als alle automerken met een dergelijk universeel systeem zouden zijn uitgerust. Zeker in een fietsland als Nederland voorzie ik dat de automobilist en fietser knettergek zou worden van de waarschuwingen en het systeem daarom zou uitschakelen. Op de grachten in steden als Amsterdam rijdt de automobilist voortdurend rakelings langs de vele fietsers en op landweggetjes geldt het zelfde. Dan wil je niet dat er om de haverklap een alarm afgaat.

Sowieso vraag ik me af of de 10 of 15 meter nauwkeurigheid van gps wel voldoende is om 'levens' te redden. Misschien dat als satellietnavigatiesysteem Galileo, de Europese tegenhanger van het Amerikaanse gps, over enkele jaren volledig operationeel is, dergelijke technologie in combinatie met slimme software (die weet wanneer wel of niet te waarschuwen) daadwerkelijk zinvol is.

De consumentenversie van Galileo belooft namelijk tot op de meter nauwkeurig je positie te kunnen bepalen. Dan weet je smartphone of je buiten de lijnen van de fietspad aan het zwalken bent of niet zodat deze slim weet wanneer een automobilist wel of niet gewaarschuwd moet worden.

Zover is het nog lang niet. Volvo zal de helm tijdens de komende CES in Las Vegas aan publiek tonen.