Waarom mijn moeder gelijk heeft en pagina's liken vreemd is

Waarom mijn moeder gelijk heeft en pagina's liken vreemd is

23-08-2014 13:01 Laatste update: 28-04-2018 04:14

Waarom vindt men bedrijven 'leuk' op Facebook? Is 'leuk' wel de goede term?

De klok was het nachtelijke uur al gepasseerd toen mijn moeder aan de eettafel bij een borrel vroeg: "Waarom like jij de Facebook-pagina van Rabobank Bernheze?" Bernheze is een gemeente in Noord-Brabant waar ik geboren ben. Ik zei: "Heb ik ooit de Facebook-pagina van Rabobank Bernheze geliked?" Maar mijn moeder wist het zeker. Altijd als ze op Facebook keek, kwam er in haar tijdlijn te staan dat ik Rabobank Bernheze leuk vond, met de vraag of zij dat ook leuk vond.

"Ik hoef dat niet, hoor", zei ze. "Waarom zou ik zo'n commercieel bedrijf leuk vinden? Ik vind de Rabobank niet 'leuk'", zei ze. Ik schoot in de lach, ze vroeg of ze iets debiels zei. Maar het is andersom. De werkelijkheid is debiel en mijn moeder heeft (zoals altijd, natuurlijk) gelijk.

Want waarom had ik op het duimpje geklikt?

Ik vind de Rabobank Bernheze niet leuk. Een goed bedrijf, hoogstens, maar leuk? Nee. Ik hoef niet met Rabobank Bernheze een biertje te drinken op het terras. Leuk is anders.

Waarschijnlijk heb ik het leuk gevonden omdat ze het simpelweg aan me vroegen. In een nieuwsbrief of via de post. En ik was wel benieuwd hoe de Social Media-stagiaire van mijn geboortegrond het er vanaf bracht. En blijkbaar heeft die stagiaire bij het bestuur geld losgepeuterd om advertenties op Facebook in te kopen, waardoor mijn moeder ziet dat haar zoon vriendjes is met de mensen van de bank.

Wat gaat er nu precies mis?

Het is voornamelijk een definitiekwestie. Het verschil zit 'm in het echt 'leuk' vinden van iets en het willen volgen van iets. Een knop 'Hou me op de hoogte' of 'Volgen' zou bij bedrijven beter zijn. Maar de term 'Volgen' is door Facebook al gebruikt om de berichten van personen die niet je vriend zijn binnen te krijgen op je tijdlijn. Personen die wel je vrienden zijn (of bedrijven die je 'leuk' vindt) maar niets fatsoenlijkst posten, kun je ontvolgen waardoor je nog wel bevriend bent maar niet meer hun berichten ziet. Niet te verwarren met de optie om posts van een pagina of een persoon als meldingen weer te geven, of iemand te blokkeren. Is iedereen er nog bij?

Conclusie:

Facebook heeft van de benamingen een puinhoop gemaakt waardoor functies termen hebben gekregen die niet kloppen, omdat de juiste termen al zijn ingepikt door functies die nauwelijks worden gebruikt. Hiermee verwacht het bedrijf dat de gebruiker niet naar de betekenis van het woord, maar naar het gevolg van de actie kijkt. Met als gevolg dat mijn moeder 0 pagina's heeft ge-vind-ik-leukt en denkt dat ik de hielen lik van de bankengraaiers.

Dank je wel, Facebook, het was net gezellig aan de familietafel.