Zo werkt het inchecken met je smartphone

Zo werkt het inchecken met je smartphone

30-11-2015 16:30 Laatste update: 27-04-2018 18:57

Ov-bedrijven startten een proef om reizigers te laten in- en uitchecken met hun smartphone. Is dat wel makkelijker dan met de ov-chipkaart?

De ov-bedrijven beginnen vandaag in samenwerking met Vodafone en KPN een test waarin 200 reizigers voor drie maanden het mobiel in- en uitchecken mogen uitproberen.

Vodafone en KPN
Het in- en uitchecken met je smartphone werkt alleen met Android-smartphones met een nfc-chip. Daarnaast moet je klant zijn bij Vodafone of KPN. Zij leveren een speciale simkaart waarop de informatie van de ov-chipkaart wordt opgeslagen. iPhone-bezitters hebben pech: sinds de iPhone 6 heeft Apple's smartphone wel een nfc-chip, maar deze kan alleen door Apple worden gebruikt.

Zodra je de smartphone bij het incheckpaaltje van de vervoerder houdt, word je ingecheckt. Het scherm hoeft hiervoor niet te zijn ingeschakeld, waarmee de OV-bedrijven in- en uitchecken gemakkelijk willen houden. Anders zou je elke keer je smartphone moeten ontgrendelen. Je krijgt tevens een notificatie als het inchecken of uitchecken is gelukt.

De app
Via de app heb je de mogelijkheid om het saldo van je ov-chipkaart te bekijken. Ook kun je kijken of je bent in- of uitgecheckt. Soms weet je niet zeker of je bent uitgecheckt omdat je haastig naar je fiets liep. Dat kun je nu voortaan bekijken met de app. Ook wordt de ritprijs van de laatste reis getoond.

De conducteur scant in plaats van de ov-chipkaart nu de achterkant van een smartphone. Als dat nog niet helemaal goed gaat, hebben testers een speciale kaart om te laten zien dat ze meedoen met de test. De conducteur in de reis terug naar huis kon mijn Xperia Z5 met de Smart OV-app zonder problemen scannen.

Twee nadelen
Het lijkt erop dat de smartphone de komende jaren steeds vaker de portemonnee gaat vervangen. Veel bedrijven zetten in op mobiele transacties. Toch blijft deze nieuwe technologie twee belangrijke nadelen hebben. Ten eerste is software nooit 100 procent veilig, waardoor het belangrijk is dat bedrijven constant hun mobiele producten blijven testen. Zo was de ING-app in 2012 voor maanden lek, waardoor een kwaadwillende het rekeningnummer van de ontvanger van een overschrijving kon aanpassen.

Er is nog een probleem: de accu. Wat nu als die leeg is? Gelukkig is dat bij Smart OV geen probleem: zelfs als de accu op is, kun je nog in- en uitchecken. De nfc-chip blijft nog een tijdje werkzaam als de accu leeg is. Dat kan niet eindeloos, maar als je telefoon uitvalt tijdens de reis naar huis kun je nog wel uitchecken.

Breder publiek
Als de proef goed verloopt, willen de betrokken bedrijven Smart OV volgend jaar al aan een breder publiek aanbieden. Dan hebben andere telecomproviders ook de mogelijkheid om een dergelijke simkaart aan te bieden.

De eerste indruk is positief, want het in- en uitchecken met de smartphone gaat snel en soepel en de app toont relevante informatie. Een smartphone leent zich ook voor extra functies, zoals in melding om niet vergeten uit te checken als je op het eindpunt arriveert. De potentie is van dergelijke mobiele transacties is groot en Smart OV is alvast een stap in de goede richting.