(Aller)Eerste indruk: Nintendo 3DS
De Nintendo 3DS was vandaag voor het eerst in Nederland te ervaren. Bright had 'm in handen en zag een aantal demogames.
In de rubriek Eerste indruk schrijven we over onze ervaringen. In het geval van de Nintendo 3DS kunnen we het beter 'allereerste indruk' noemen. Nintendo zorgde op de perspresentatie van vandaag voor tientallen exemplaren van de 3DS, maar daarop draaiden alleen demo's van spellen en toepassingen die komen gaan. Wel een goede gelegenheid om te zien hoe 3D op zo'n toch klein scherm tot zijn recht komt, maar te weinig interactiviteit om te oordelen of het voor alle games ook een must is, en wat het met je ogen doet.
De specs van de 3DS waren al bekendgemaakt op de E3 gamebeurs in juni. De console heeft net als zijn voorganger twee schermpjes. Het bovenste van 3,5 inch is het 3D-scherm, het onderste meet 3 inch en is een touchscreen. De console heeft verder drie camera's: een aan de voorzijde van het scherm en twee aan de achterzijde zodat je foto's in 3D kunt nemen. Daarover straks meer.
Het 3D-beeld is op het eerste gezicht prima in orde, bijvoorbeeld bij een preview van Mario Kart of Kid Icarus: Uprising. De Nintendo 3DS toont 3D beeld zonder dat je daar een brilletje voor op hoeft te zetten. Dit betekent wel dat je het scherm onder een bepaalde hoek moet houden voor het beste effect. Bij de 3DS is dat redelijk eenvoudig. Je kunt het bovenste schermpje wat meer naar achter of naar voren kantelen als dat het 3D-effect beter maakt. De verticale kijkhoek is in orde. Zelfs als je direct achter iemand staat kun je het beeld nog vrijwel onvertekend zien. Dit geldt ook voor het beeld wanneer je de 3DS recht voor je omhoog of omlaag beweegt. Anders wordt het als je er van de zijkant naar kijkt of hem meer naar links of rechts draait, dan zie je dubbel beeld. Wie bijvoorbeeld bij een racegame enthousiast meebeweegt met de bochten, zal niet veel plezier van het 3D-beeld hebben.
Naast het bovenste scherm zit een 3D-slider. Hiermee kun je het 3D-effect minderen of zelf helemaal uitschakelen als je liever de normale modus voor je ziet. Ik kan me voorstellen dat je dat bij verschillende games inderdaad anders instelt. Bij platform- en adventuregames is de 3D-toevoeging goed zichtbaar. Bij een racespel kan het het door je eigen bewegingen misschien minder fijn zijn. En ja, een smeltfactor heeft 3D ook wel: bij Nintendogs komt een schattige puppie uit het scherm om je een lik te geven.
De 3DS heeft aan de linkerkant nog een extra knop gekregen, de SlidePad, eigenlijk bijna een ouderwets joystickje. Hiermee kun je het camerastandpunt veranderen. Daarmee konden we spelen in een preview van Resident Evil: Revelation. Met je linker duim bedien je de camera via de SlidePad en met twee andere toetsen aan de rechterkant kun je het beeld in- en uitzoomen. Geeft je wel het gevoel dat je controle hebt en in een wereld kunt rondkijken.
De 3DS krijgt verder een bewegingssensor, maar die was bij deze demo's nog niet actief. Er komen ook 3D-films voor de Nintendo beschikbaar. Op zich is het 3D-effect daarbij ook prima, maar een 3,5 inch scherm vind ik persoonlijk veel te klein om een film op te kijken. De twee cameralenzen op de buitenkant van de console maken het mogelijk 3D-foto's te maken. Met een slider kun je inzoomen tot je onderwerp scherp voor de lens verschijnt. Het 3D-effect is duidelijk te zien, maar de foto's hebben geen hoge kwaliteit. Over foto's gesproken, op het persevent was het niet toegestaan foto's te maken van de 3DS want '3D komt niet over op een foto'. Waarvan akte.
De introductie van de 3DS keert wellicht het tij voor het Japanse gamebedrijf. Uit de eerste kwartaalcijfers blijkt Nintendo een verlies van 220 miljoen euro heeft geleden. De Nintendo DS liet wereldwijd zowel een daling in hardware- als in softwareverkopen zien. Er zijn vergeleken met vorig jaar bijna drie miljoen minder DS'en verkocht en de verkoop van de spellen daalde van 29 tot 22,5 miljoen. Volgens Nintendo komt dit deels omdat er minder nieuwe gamereleases waren om de hardwareverkoop te stimuleren.
Voor de 3DS zijn in ieder geval al veel games aangekondigd, waaronder DJ Hero 3D, Dead or Alive 3D, Fifa Soccer games, een uitbreiding op de Final Fantasy reeks, een Batman-game van Warner Bros en van Nintendo zelf bijvoorbeeld Animal Crossing en StarFox 64 3D.
Zoals gezegd, de demo's zagen en prettig uit op het 3D-scherm. De vraag is hoe de 3DS is als je er uren achter elkaar mee speelt. Een introductiedatum voor de 3DS is er nog niet. Engadget schrijft dat Nintendo op 29 september de prijzen en introductiedatum bekend gaat maken. Eedere berichten variëren van oktober 2010 tot maart 2011 en van 249 tot 299 dollar.