AH lanceert spaaractie rond ruimtevaart met AR en VR
Albert Heijn lanceert samen met astronaut André Kuipers een nieuwe spaaractie. Kinderen maken met augmented en virtual reality kennis met de ruimte.
Albert Heijn-klanten kunnen vanaf 15 mei sparen voor ruimtevaartplaatjes, een verzamelalbum, VR-brillen en een speciale 'André Kuipers flight suit'. In totaal zijn er 160 verschillende plaatjes te verzamelen, waarop feiten en weetjes staan. Van die kaartjes zijn er 23 stuks in combinatie met virtual reality of augmented reality te gebruiken. Dat gaat met de AH Ruimtevaart-app, die gratis voor smartphones beschikbaar komt.
Dankzij de VR-kaarten, die gescand worden met de app, kunnen kinderen virtueel de ruimte bezoeken, in video's gepresenteerd door André Kuipers. Met augmented reality verschijnen verschillende ruimteobjecten en bestemmingen op het scherm van de smartphone. Daarvoor richt je de camera op de kaartjes.
Spelenderwijs leren
Kuipers, vorig jaar een van de sprekers op techfest Bright Day, zegt Albert Heijn zelf te hebben benaderd met de vraag of ze een spaaractie rondom ruimtevaart en duurzaamheid interessant zouden vinden. "Dit jaar bestaat ruimtevaart 60 jaar, een mooie gelegenheid om dit thema groots uit te pakken", zegt hij. "Ik hoop dat veel kinderen er op speelse wijze veel van zullen leren."
Om kinderen te leren over ruimtevaart, wetenschap en techniek zijn de kaarten ingedeeld op verschillende thema's. Zo zijn er 'leven en werken in de ruimte', 'Wat doen astronauten', 'Een blik op de aarde' en 'Ons zonnestelsel'.
Vervolg op populaire dinoplaatjes
Vanaf 15 mei gaat de actie van start. Bij een besteding van 10 euro bij de supermarkt ontvangen klanten een kaartenset met vier plaatjes. VR-brillen zijn te koop voor 2,49 euro. Het verzamelalbum kost een euro, behalve in de eerste week van de actie. Dan is hij gratis bij aankoop van de bonusaanbieding op de voorkant van de folder.
Vorig jaar hield de supermarktketen een spaaractie rond dino's in samenwerking met de bekende bioloog Freek Vonk. Die actie werkte ook met plaatjes die met een smartphone waren te scannen voor een AR- en VR-ervaring.
Later deze week volgt ons Bright Kids-videoverslag over de nieuwe spaaractie.