Creative Class: What you Know Is What You See Is What You Get

Creative Class: What you Know Is What You See Is What You Get

20-07-2012 14:40 Laatste update: 28-04-2018 16:38

Hanna Schraffenberger helpt je moderne kunst te snappen met haar afstudeerwerk Whether you like art or not.

Dit afstudeerwerk is gericht op ons. "Voor jou, als je geïnteresseerd bent in kunst, technologie, wetenschap en dingen leuk vinden", vertelt afstudeerder Media Technology aan de universiteit in Leiden Hanna Schraffenberger. Wie normaal bij moderne kunst afhaakt omdat je het niet snapt of de kunst er niet van in ziet, kan met de essaybundel Whether you like art or not wel eens een nieuwe hobby ontdekken. "Het boekje is een creatief onderzoek naar factoren die beïnvloeden of we moderne kunst leuk vinden of niet maar bovendien bedoeld om je te prikkelen, amuseren en onderhouden. Het bijzondere is mijn ongewone aanpak. De combinatie van creativiteit en wetenschappelijk denken. En het leggen van verbanden tussen moderne kunst en onderwerpen die gewoonlijk niet geassocieerd worden met kunst - bijvoorbeeld logica, webtechnologie of verliefd worden op internet."

Tegenover een geliefd modern schilderij in de wachtkamer kwam Schraffenberger, die voor de studie Media Technology uit Duitsland kwam, erachter dat het niet zo simpel ligt met het (niet) leuk vinden van moderne kunst. "Ik hoorde zo vaak dat het probleem met moderne kunst is dat ze niet te snappen is, dat ik het begon te geloven. Vastbesloten begon ik met mijn onderzoek naar factoren die beïnvloeden of (en waneer) wij moderne kunst leuk vinden." Schraffenberger zelf is in ieder geval voldoende gepakt om in Nederland te blijven voor een promotieonderzoek naar interactieve kunst en niet-visuele augmented reality op Universiteit Leiden en op het Augmented Reality Lab in Den Haag.

"Voor het lezen van de bundel maakt het niet uit of je moderne kunst leuk vindt of niet - je kan het boek in elk geval leuk vinden." Met hoofdstuktitels als WYKIWYSIWYG?, Magritte could have done that! en An online tree nomineer ik Schraffenberger voor de meest wervende scriptie.