De thuisaccu van Mercedes Benz: wat is het voordeel?
Mercedes kondigt na Tesla ook een accu voor thuis aan. Waarom zouden we zo'n ding willen?
powerwallMercedes Benz een thuisbatterijHet 24 uur daltarief
Tesla legt het als volgt uit: de accu kun je tijdens daltarieven vol laten lopen en tijdens piektarieven gebruiken. Als gevolg heb je lagere stroomkosten. Als de thuisaccu een groot succes wordt, kun je er natuurlijk vanuit gaan dat het daltarief verdwijnt. Dus mogelijk is dit een tijdelijk voordeel.
Nog mooier wordt het als je zonnepanelen hebt en de stroom die je 's nachts nodig hebt op kunt slaan. Minister Kamps heeft aangekondigd dat het salderen waarschijnlijk gaat verdwijnen in 2020. Als je energieleverancier niet meer mag verrekenen wat je opgewekt hebt, dan kun je het maar beter zelf in een batterij bewaren tot je het nodig hebt. Off-grid leven wordt ook een stukje eenvoudiger met één of meerdere accu's aan de muur.
8 batterijen koppelen
In de Mercedes batterij gaat 2,5kWh. Er zijn 8 te koppelen in een systeem voor een totaal van 20kWh. Tesla's Powerwall is er in een 7,5kWh en een 10kWh. Ook bij Tesla kun je accu's koppelen.
<object width="405" height="334" data="https://www.youtube.com/v/JbHjW98KBxw" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="https://www.youtube.com/v/JbHjW98KBxw"><param name="src" value="https://www.youtube.com/v/JbHjW98KBxw"></object>
Deze niet grappig bedoelde video toont op humoristische wijze de voordelen.
Zolang het salderen nog gangbaar is, heb je eigenlijk alleen het daltariefvoordeel met een thuisaccu. Maar wie zonnepanelen heeft (of gaat nemen), kan maar beter vast een stukje muur vrijhouden voor een thuisbatterij als hij optimaal wil profiteren van de voordelen en zijn stroomtoevoer zo groen mogelijk wil houden.
Lees ook: