Duurtest Alfa Romeo Stelvio: complimenten
Na 4 weken met de Alfa Romeo Stelvio vindt Rutger het lastig afscheid te nemen. Wie van complimentjes houdt, heeft aan de Italiaan een goeie sidekick.
De SUV is naar mijn mening nog steeds een acquired taste, maar ik bevind me daarmee in een snel afnemende minderheid. De Alfa Romeo Stelvio die we deze maand in onze Duurtest hebben, ontvangt dan ook veel complimentjes. En wat mij betreft grotendeels terecht. Het helpt dat ik in vier weken slechts op één andere Stelvio gestuit ben, maar het is absoluut niet alleen de schaarste die de Alfa aantrekkelijk maakt. In een tijdperk waarin alleen de kenner kan zien of de Ateca een Seat of een Skoda is, valt de meer natuurlijke lijnvorming in het oog.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="2117c924-9388-43d6-9d5b-e7bf90912f9d"></drupal-entity>
Grotendeels positief
Van achter het stuur blijft de positieve indruk grotendeels overeind. Het interieur is fraai, de bediening direct, de motor heeft pit en niets lijkt op wat de auto van de buurman ook heeft. Wie niet op een vakantiepark wil zitten met allemaal dezelfde huisjes, zou ook niet in een auto moeten rijden die 7 andere mensen in de straat ook hebben. Met de Stelvio is die kans nihil. Dat heeft in Nederland voornamelijk te maken met de prijs van de Stelvio in relatie tot de perceptie van het kwaliteitsniveau. Vier weken is te weinig om daar een heel gedetailleerd beeld van te hebben.
De Stelvio heeft een paar minpuntjes. Onze navigatie maakte soms wat onorthodoxe beslissingen, de motor verbruikt iets meer dan je zou willen (er is een wat zwakkere zuiniger diesel verkrijgbaar) en de voorwielen knerpten bij het bochtje achteruit. Maar dit is niet meer het tijdperk dat je voet door de bodem zakt omdat die doorgeroest is, dat na twee weken het remlicht al stuk is en je na 3 jaar met een losse deurgreep in de hand staat.
De Stelvio is bovendien één van de leukst rijdende SUV's. De gewichtsverdeling is gebalanceerd en de Stelvio wil graag een bocht om zonder te gaan rollen. Het stuur reageert direct, met name in de dynamische stand is de Stelvio sportief. Wie niet met de meute mee wil laat de Q5 staan en koopt een Italiaan.
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright.nl in de rubriek Duurtest.