Eerste indruk: Google Buzz

Eerste indruk: Google Buzz
10 februari 2010 om 09:36
Laatste update: 29 april 2018 om 07:04

Google Buzz moet de stress van Twitter, Facebook en andere 'sociale' sites verminderen.

Ik kom dagelijks alle berichten van 'vrienden' op Web 2.0-sites niet door. Zo nu en dan kijk ik even en zie er een paar, de rest gaat langs me heen. Google Buzz maar eens proberen. Deze nieuwe Google-dienst moet de belangrijkste berichten op sociale sites - en die op Buzz zelf - automatisch voor je naar boven halen. Buzz werkt binnen Gmail en via smartphones. Ik ben al vanaf de start Gmail-fan, dus dat komt mooi uit. Buzz verscheen meteen dinsdagavond direct in mijn Gmail. Google voert de functie geleidelijk in.

Het klinkt handig: Google-algoritmes bepalen welke statusupdates, filmpjes, foto's en links van je vrienden je moet bekijken. De rest is 'ruis'. Een mooie belofte, maar de huidige versie laat nog veel te wensen over bij gebrek aan voldoende ondersteunde sites. Dat hoort bij elk nieuw Googleproduct: het is allemaal nog niet af.

Zo kan je geen Buzz-updates naar Facebook laten gaan, of Facebook-berichten binnen Buzz lezen. Een groot gemis gezien de snelle groei van Facebook: nu 400 miljoen leden. Ook posten naar Twitter kan nog niet. Je kunt wel je Twitter-berichten binnen Buzz lezen en updates ontvangen van tal van Google-diensten, zoals YouTube, Picasa, Google Reader en Blogger. Hyves ontbreekt ook nog.

Op basis van je e-mail- en chathistorie geeft Buzz je direct na aanmelden suggesties van 'vrienden' die je zou kunnen toevoegen. Werkt goed. Je maakt zo een vliegende start.

Nieuwe Buzz-berichten verschijnen zowel binnen je Gmail-inbox als op het apart Buzz-onderdeel. Het filteren komt direct op gang. Buzz zette een paar oninteressante tweets helemaal onderaan. Die waren alleen te zien na aanklikken van de link '2 posts with less activity'.

Opvallend: berichten in Buzz hebben geen beperkte tekstlimiet zoals in Twitter of Facebook. Ik kon een bericht met 40 duizend tekens posten. Elk bericht is later nog te bewerken. Precies zoals in Google Wave.

Discussies zijn een stuk makkelijker te volgen dan bij Twitter, doordat ze live onder je berichten verschijnen. Dat maakt het meer een gesprek. Ben je discussies van anderen zat, dan kan je elk bericht op 'mute' zetten: hij is dan niet meer te zien. Een ander pluspuntje is het toevoegen van foto's en filmpjes. Google zegt dat die voorlopig onbeperkt kunt toevoegen.

Buzz heeft verder meer controle over wie je bericht kan lezen. Per statusupdate is aan te geven of hij voor iedereen, alleen voor jezelf of voor groepen uit je adresboek is te zien. Dat maakt Buzz ook interessant als Twitter-alternatief voor collega's onder elkaar.

Je Buzz-status invoeren per mobieltje werkt ook al goed via buzz.google.com. Met behulp van gps gokt Google waar je zit. Je kunt niet alleen adressen updaten naar Buzz, als er bedrijven in de buurt zijn, kan je die ook selecteren. In mijn geval vroeg Google: 'are you at Cafe Milo?' Dat is een stukje verderop. Klik je op meer suggesties dan volgen nog tien horecazaken en plekken in de buurt.

In de mobiele Buzz-pagina zie je direct berichten van alle Buzz-gebruikers in de buurt. Dat maakt Buzz een stuk makkelijker om te gebruiken in grote groepen tijdens evenementen of feestjes. Hashtags gebruiken, zoals in Twitter, is niet nodig: mobiel Buzzers zien elkaar automatisch. Buzz heeft een mobiele site en is beschikbaar als laag binnen de Google Maps-apps voor Android, Windows Mobile en Symbian.

Vroege conclusie

Buzz is al met al best handig om je statusberichten mee te publiceren. De beperkingen van Twitter zijn verdwenen. Probleem is dat veel mensen al op Twitter zitten en je nog niet naar Twitter kunt posten vanuit Buzz. En dat Facebook al helemaal nog niet beschikbaar is. Google moet snel meer grote sites toevoegen. Maar of ook Facebook een Buzz-koppeling aandurft, valt te bezien.

Google Buzz is nu een bèta-baby net als Google Wave. Totdat hij volwassen is, ga ik met tegenzin door met aftappen van de eindeloze stroom updates van Twitter en Facebook met TweetDeck. Google heeft in potentie met Buzz iets beters in handen dan Twitter. Maar dat telt niet: alles draait om de aantallen gebruikers. Net zoals voor Android, de Chrome-browser en Chrome OS geldt ook voor dit nieuwe Google-product: het is een strijd van de lange adem.

Buzz is nog maar het begin van Google's antwoord op Facebook, dat immers ook steeds meer gaat om updaten en reageren. Facebook is met zijn 400 miljoen leden een groter gevaar dan Twitter. Ook al omdat de vriendensite werkt aan een aanval op Google met een eigen webmaildienst: een alternatief voor Gmail. Niet voor niets is Buzz nu een integraal onderdeel van datzelfde Gmail.

Lees meer over:

Deel via