Google-medewerkers sluiten Facebook-profielen
Medewerkers van Google hebben hun profiel bij Facebook gedeactiveerd. Ze maken zich zorgen om hun privacy.
meldthandleidingReden voor het opheffen van de Facebook-profielen is dat de Google-medewerkers zich zorgen maken om de nieuwe privacy-instellingen van de sociale-netwerksite. Facebook heeft zijn beleid zo aangepast dat het nu gegevens over zijn 400 miljoen gebruikers kan delen met derden. Sites kunnen bezoekers daardoor bijvoorbeeld een gepersonaliseerde pagina aanbieden.
Veel Facebook-gebruikers voelen zich ongemakkelijk bij het idee dat het sociale netwerk allerlei persoonlijke informatie deelt met anderen. Eerder riepen Duitse consumentenorganisaties hun leden om die reden al op Facebook de rug toe te keren. Mensen met een Facebook-profiel kunnen gebruikmaken van een opt-out-mogelijkheid bij het delen van persoonlijke info met derden, maar volgens de consumentenorganisaties is dat de wereld op zijn kop.
Cade Metz van The Register merkt op dat de privacyzorgen van de Google-medewerkers opmerkelijk zijn. Eerder dit jaar reed Google namelijk zelf een scheve schaats bij de introductie van Google Buzz. Google voegde aanvankelijk op eigen houtje interessante contacten toe aan Buzz-accounts (gebaseerd op de frequentie waarmee je met iemand mailt). Met alle nare gevolgen van dien. Zo kon de vervelende ex van een mishandelde vrouw opeens zien waar zij woonde en werkte.