Minder gewone Sony-tv's, meer high-end
Sony wil minder gewone tv's maken en zich meer richten op de nieuwe schermen met oled en crystal led.
Al acht jaar maakt Sony verlies op zijn tv's. Het bedrijf gaat nu een nieuwe tv-strategie voeren, maakte de nieuwe baas, Kazuo Hirai, donderdag bekend. Het aantal producten wordt met 40 procent teruggebracht. Dat betekent dus minder modellen van gewone led-tv's en minder formaten in het Bravia-assortiment. Sony gaat in plaats daarvan focussen op de komst van nieuwe high-end schermen: oled en crystal led. De laatste is een nieuwe tv-techniek die Sony in januari in Las Vegas voor het eerst toonde.
Bij oled- en crystal led-tv's geven de pixels zelf licht, terwijl lcd werkt met achtergrondverlichting en het scherm de lichtdoorlatendheid van de subpixels regelt. Voordelen van beide nieuwe schermtechnieken zijn onder meer grotere kijkhoeken, contrast en zwartwaarde.
Zowel Samsung als LG introduceren later dit jaar de eerste oled-tv's met 55 inch grootte, geschikt voor de huiskamer. Maar ze zijn nog erg prijzig. De verwachting is dat de 55 inch modellen zeker 2500 euro gaan kosten. Sony komt waarschijnlijk pas in de loop van 2013 met zijn eerste oled-tv's.
Financieel gezien gaat het slecht met Sony. Het bedrijf is gedwongen tot een enorme reorganisatie. Bij het Japanse bedrijf sneuvelen tienduizend banen. De reorganisatie gaat Sony bijna 1 miljard dollar kosten. Sony voert, nadat het helemaal eigenaar is geworden van Sony Ericsson, een '4-schermenstrategie': tv, laptop, mobiel en tablet.
Op mobiel gebied wil Sony er een schepje bovenop doen en zijn omzet binnen drie jaar verdrievoudigen. Hirai wil ook nieuwe business aanboren en bijvoorbeeld met accu's voor elektrische auto's gaan maken.