Maker Facebook-spel kreeg data ook al wilde hij dat niet
In 2010 werd het spel Cow Clicker populair op Facebook. De maker ontving daarom een bulk aan data, terwijl hij daar niet op zat te wachten.
Als protest tegen domme sociale spelletjes zoals Farmville, besloot game-designer en -onderzoeker Ian Bogost in 2010 een eigen Facebook-spel te maken. Bij Cow Clicker was het doel om zo veel mogelijk 'clicks' te halen.
Elke speler kreeg een eigen koe, waarop eens per zes uur op geklikt kon worden. Dan kreeg een gebruiker een 'click' als beloning. Hij kreeg ook 'clicks' als hij vrienden aan het spel toevoegde en hij kon met de virtuele munt 'Mooney' de zes uur wachttijd wegkopen. De grap werd een relatief succes: het werd door 180.000 mensen gespeeld.
Nooit controle
Nu, 8 jaar later, beschikt de ontwikkelaar nog steeds over de data die Facebook toen aan hem gaf, al werkt het spel al lang niet meer. "Het is niet alleen dat het Facebook-platform makkelijk te misbruiken was voor doelbewuste kwaadaardige doeleinden (dit was zo)", zegt Bogost op The Atlantic. "Maar erger: in die dagen was het moeilijk om géén privedata te verzamelen." Volgens Bogost werd de persoonlijke data bijna door je strot geduwd. Deze verzamelde data bevindt zich nog steeds op zijn computer. Volgens hem is er verder nooit meer naar gevraagd of controle geweest vanuit Facebook.
Het is te laat
Bogost vindt de reactie van Zuckerberg op het Cambridge Analytica-schandaal maar 'tandloos'. "Het bedrijf kan Pandora's doos niet meer dichtdoen nadat die tien jaar geleden is geopend, toen het toestemming gaf aan externe apps om data te verzamelen van Facebook-gebruikers. Die informatie is nu in de handen van duizenden, misschien miljoenen mensen."
Lees ook:
Zo beperk je wat je deelt met Facebook