Marktplaats herkent foto's: advertenties in een flits
Marktplaats blijft vernieuwen en komt met een handige nieuwe feature: fotoherkenning.
Marktplaats is inmiddels al bijna 20 jaar een begrip. Van particulieren tot grote bedrijven, van rare verzamelobjecten tot volledige villa’s, iedereen verhandelt alles via de bekendste handelspagina van Nederland. Volgens de directeur van Marktplaats, Olivier van Duijn, is het belangrijkste geheim van het succes de Nederlandse handelsgeest. Maar een tweede belangrijk ingrediënt voor het succesverhaal is de continue innovatie drang van het bedrijf. En in het kader van die innovatie komt Marktplaats nu met een superhandige feature: fotoherkenning.
In Bright Minds spreken we met directeur Olivier van Duijn over de toekomst van Marktplaats. Bekijk de video:
In dat gesprek is meteen duidelijk dat Marktplaats vooraan staat om te blijven vernieuwen. “Soms voegen we wel honderd aanpassingen en verbeteringen per week door”, vertelt Van Duijn. En dat is nodig, want de website verwerkt gemiddeld 350.000 nieuwe advertenties per dag. En dat gaat niet alleen om tweedehands hanglampen, vintage eetkamerstoelen en kinderfietsjes. Er zijn in de afgelopen jaren aardig wat opvallende zaken verkocht op de digitale vlooienmarkt. Wat dacht je bijvoorbeeld van de originele Bassie en Adriaan-auto? Uiteraard met caravan en gratis Robin de robot. Of een kek tafeltje uit Paleis Soestdijk of een tweedehands privévliegtuig?
In 2013 gooide zelfs een geheel tijdschrift zichzelf in de uitverkoop. Toen Nieuwe Revu zonder uitgeverij kwam te zitten, bood de gehele redactie zich aan. "Heb jij een voorliefde voor telefoontjes van knorrige RVD-voorlichters? Heb je ergens een loods met, bij voorkeur belabberde, automatenkoffie beschikbaar? Dan zijn wij een perfecte match!" aldus de advertentie. Prijs? Daar was volgens de redactie wel uit te komen.
Deal binnen 5 minuten
Marktplaats heeft volgens Van Duijn als belangrijkste droom dat een deal binnen vijf minuten gesloten moet worden, met een glimlach. Van het plaatsen van de advertentie tot de uiteindelijke verkoopafspraak, het moet volgens Marktplaats binnen dat korte tijdsbestek mogelijk zijn. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf al diverse vernieuwingen doorgevoerd om dat proces te versnellen. Bijvoorbeeld door het toevoegen van een chatfunctie om het contact tussen verkoper en koper te vergemakkelijken.
De nieuwe fotoherkenning is opnieuw een stap richting die deal in recordtijd. Het idee is simpel: Jij maakt een foto van het product dat je wilt verkopen en Marktplaats vult op basis van die foto alle gegevens voor je in. Van merk tot formaat, de website kan een vrijwel volledige advertentie voor je klaarzetten. Je hoeft dus niet zelf meer te achterhalen of omafiets waar je vanaf moet een 28 of een 26 inch frame heeft, want dat vult Marktplaats dus gewoon voor je in. En als je handelsgeest wat minder ontwikkeld is, helpt Marktplaats je ook bij het bepalen van een eerlijke prijs. Erg handig.
Bruikbare data
Ook voor zakelijke gebruikers zijn er volop innovaties. Door het zoekgedrag van gebruikers door te vertalen naar bruikbare informatie voor bijvoorbeeld autobedrijven. Zo kan Marktplaats bijvoorbeeld zien welk type auto in een bepaalde regio veel gezocht wordt. Die gegevens leveren ze dan aan bijvoorbeeld een autodealer, die vervolgens gericht op de website kan adverteren.
In samenwerking met Marktplaats