DJI: 'We komen met meer speciale drones voor bepaalde sectoren'
In China bezochten we DJI, het grootste drone-merk ter wereld. We spraken met hoofd communicatie Kevin On over de trends op drone-gebied.
Bright reisde onlangs af naar Shenzhen, het centrum van de Chinese tech-industrie. We bezochten er onder meer het hoofdkantoor van DJI, de marktleider onder de drone-fabrikanten. DJI heeft ruim 70 procent marktaandeel op de wereldwijde dronemarkt en dat aandeel neemt nog steeds toe. We vroegen hoofd communicatie Kevin On van DJI waarom het bedrijf zo succesvol is. Ook vertelt hij dat DJI zich meer gaat richten op drones voor bedrijven en overheden, die steeds vaker drones op maat krijgen.
Het succes
DJI bestaat inmiddels 11 jaar en sinds 2012 verkoopt het bedrijf drones, te beginnen met de Phantom 1. Sindsdien focust DJI zich op alle aspecten van het vliegen, besturen en filmen met drones. Het bedrijf bouwt geavanceerde drones voor de consument die vol zitten met sensoren, waardoor drones veilig kunnen vliegen en ze eenvoudig zijn te besturen. DJI focust ook op de beeldkwaliteit van de camera, waarbij de beeldstabilisatie volgens Kevin On erg belangrijk is.
Shenzhen, 'het Silicon Valley van het Oosten', speelt volgens hem ook een belangrijke rol in het succes van DJI. In die regio zijn heel veel elektronicafabrikanten gevestigd en er zijn veel mensen met technische know-how. De technische kennis die DJI zelf in de loop der jaren heeft opgebouwd wil het beschermen en verder uitbouwen. "We zijn nooit volledig tevreden, want we zijn altijd bezig met het volgende product en de verbeteringen die we kunnen doorvoeren", zegt On.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="9f7fbc08-0f43-438f-8200-219ac1907c7d"></drupal-entity>
Veiligheid en accuduur
Veel consumenten zitten nog altijd in de fase dat ze moeten ontdekken hoe een drone werkt en waar ze het apparaat voor zouden kunnen gebruiken. DJI wil de besturing van drones makkelijker maken. Zo is de DJI Spark, de goedkoopste drone van DJI, te bedienen met handgebaren. Zo kan je de Spark de opdracht geven je hand te volgen en kan de drone afstand van je nemen als je ernaar zwaait. Maak je een kaderfiguur met je handen, dan neemt de drone een selfie van je.
Ook de veiligheid en accuduur wil DJI verder verbeteren. Door meer en betere sensoren kunnen drones steeds beter objecten ontwijken, aan alle kanten van de drone. Ook vliegen de drones steeds stabieler. Consumenten beginnen volgens On ook het formaat van drones belangrijker te vinden. Ze willen het apparaat makkelijk mee kunnen nemen in een rugzak. Dat leidde tot de compacte Mavic Pro en de nog kleinere Spark, die kan opstijgen vanaf je handpalm. De accuduur van DJI-drones is nu maximaal 30 minuten, maar in de praktijk houden ze het vaak minder lang vol. "We werken aan verbeteringen in onze algoritmes en de gebruikte onderdelen waardoor de vluchtduur langer kan worden."
Op maat gemaakte drones voor bedrijven
DJI ontwikkelt ook steeds meer toepassingen van drones voor bedrijven en overheden. "Onze drones worden steeds vaker ingezet in de agrarische sector of voor inspecties, cinematografie en voor hulpdiensten." DJI heeft bijvoorbeeld een drone die plantages kan besproeien, zodat bijvoorbeeld de boer zelf geen gevaar loopt bij het gebruik van pesticiden. Ook kan de brandweer met een drone branden inspecteren. On zegt dat DJI steeds vaker samenwerkt met bedrijven en overheden om drones te bouwen die voldoen aan hun wensen en behoeften. Met deze op maat gemaakt drones hoopt het bedrijf verder te kunnen groeien.