Containerterminals nog steeds plat na ransomware-aanval
Grote bedrijven hebben nog steeds veel last van de grote ransomware-aanval.
De computersystemen zijn nog steeds niet bruikbaar, zo liggen beide containerterminals van APM in de Rotterdamse Haven nog steeds stil. "We kijken hoe we de IT-omgeving langzaam weer op kunnen starten", vertelt locatiedirecteur Pieter Hartog aan RTL Z. Daarvoor is hij sterk afhankelijk van wat er op het hoofdkantoor van moederbedrijf Maersk in Denemarken gebeurt. Over eventuele oplossingen voor het probleem kan hij niets zeggen: "Dat is iets voor de IT-specialisten."
In Rotterdam probeert APM daarnaast ook om in de terminal op de Eerste Maasvlakte op een andere manier toch weer aan het werk te gaan. Dat heeft nog wel wat voeten in de aarde. Op de terminal is plek voor 30.000 containers. Die worden met kranen gelost en door lorries vervoerd.
'Handmatig is niet makkelijk'
De bestuurders van deze machines krijgen normaal opdrachten van het computersysteem van Maersk, dat dus niet werkt. "Om alle opdrachten handmatig te doen, is niet altijd even makkelijk", aldus Hartog. "Wij willen weten waar alle containers staan en welke bewegingen ze maken, net als de douane en de rederijen."
Handmatig werken in de terminal op de Tweede Maasvlakte is uitgesloten, daarvoor is er daar simpelweg te veel geautomatiseerd. "Dat is veel te complex", legt Hartog uit. "Daar zijn veel te veel computers die aan elkaar hangen, er is geen mogelijkheid tot handmatig."
Schade nog niet in te schatten
Dat het bedrijf het boekingssysteem inmiddels wel weer op orde heeft zegt volgens hem niets: "Systemen voor het aansturen van terminals zijn een heel andere zaak."
Hoe hoog de schade is, kan hij niet voorspellen: "Dat is lastig nu. Maar je kunt je voorstellen als twee bedrijven met 1000 man twee dagen stil liggen, dat het geen kleine schade zal zijn."
Hartog benadrukt dat het belangrijkste is om hun klanten weer te bedienen. Hij denkt dat de schade voor APM nog mee zal vallen in vergelijking tot de bedrijven die verderop in de keten zitten. "Wij zijn maar een kleine schakel."
TNT: bezorging is traag
Ook bij koersbedrijf TNT Express zijn de problemen nog niet voorbij. Moederbedrijf FedEx schrijft in een persbericht dat TNT wereldwijd 'significante gevolgen' ondervindt van de aanval met de ransomware Petya. De internationale bezorging heeft nog steeds vertraging heeft, net als diensten op landelijk en regionaal niveau.
Het bedrijf weet nog niet hoe groot de financiële schade is, maar waarschuwt dat die fors kan zijn. Op vragen van RTL Z wil een woordvoerder van het bedrijf niet ingaan.
MSD: we werken aan alternatieven
Ook in Oss bij MSD zijn de problemen nog niet voorbij. "We zijn gisteren aan de slag gegaan met de impact ervan en zoeken nu naar manieren om toch te werken", vertelt een woordvoerster.
Een van de zaken die nog niet functioneren is het mailsysteem. Welke alternatieven het bedrijf gebruikt, wil de woordvoerster niet zeggen: "Dat gaat te veel in detail." Ook over de schade laat zij zich niet uit: "Daar zijn we nog niet mee bezig, wij willen alles weer up and running krijgen. De schade komt op een later moment."
'Schade loopt in de miljoenen'
Volgens havenonderzoeker Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit kan de schade van de hack alleen al voor APM makkelijk oplopen tot miljoenen euro's. Het is weliswaar nog lastig in te schatten, vertelde hij gisteren al aan RTL Z, maar dat het duur wordt, is zeker.