Musk niet bezig met Hyperloop: 'een hobbyproject'
Elon Musk lijkt een beetje uitgekeken op de vacuümtrein Hyperloop. Het TU Delft-team dat in januari de Hyperloop-competitie won raakt er niet gedemotiveerd door.
Afgelopen weekend gaf Musk een interview bij TED over zijn futuristische plannen. Naast de mensheid naar Mars brengen en een volledig autonome Tesla binnen twee jaar naar de openbare weg, wil hij ook een ondergronds tunnelsysteem gaan aanleggen om auto's snel te parkeren.
Maar op de vraag of dit tunnelsysteem ook voor de Hyperloop bedoeld was, reageerde hij minder enthousiast. De Tesla-topman lijkt het hele project niet zo serieus te nemen. "We zijn al een tijdje aan het ronddraaien met het Hyperloop-ding. [...] Het was 'quite fun' om het te doen, maar het was een soort van hobbydingetje." Musk praat over de Hyperloop vanaf minuut 7:
Dat klinkt als een uiting van desinteresse, maar voor de voorman van het Delft Hyperloop-team, Tim Houter, dat afgelopen januari de Hyperloop-competitie won, kwamen deze woorden niet als een verrassing. "Hij heeft vanaf het begin al aangegeven dat hij het idee support, maar er verder zelf niet bij betrokken zal zijn. Hij heeft momentum gecreëerd door het idee te lanceren en de competitie te starten. Elon heeft een ambitieuze en realistische blik op de wereld en hij stelt doelen waarin hij anderen in meeneemt", zegt Houter tegen RTL Z.
SpaceX maakt wel een 'duwwagen'
Er is een onderdeel van de Hyperloop dat Musk nog wel erg interessant vindt: de wagen die zijn bedrijf SpaceX ontwikkelde om de Hyperloop vooruit te duwen. "We gaan nu kijken hoe snel we het duwwagentje kunnen maken, als het niets hoeft te duwen. We zijn voorzichtig optimistisch dat we sneller kunnen zijn dan 's werelds snelste kogeltrein."
Daarmee doelt Musk op de Japanse hogesnelheidstreinen. Het snelheidsrecord van 603 kilometer per uur staat sinds 2015 op de naam van een magnetische zweeftrein gemaakt door Mitsubishi en treinenbouwer Nippon Sharyo.
Over 4 jaar eerste model op ware grootte
Houter veroordeelt Musk niet voor het feit dat het enthousiasme er niet vanaf droop. "Hij heeft net weer twee nieuwe bedrijven opgericht, dus ik begrijp dat hij met zijn hoofd soms ergens anders zit."
Het doel van de Delftse Hyperloop, nu ondergebracht onder de startup Hardt, blijft ongewijzigd: "We zijn vol op bezig met de ontwikkeling van de Hyperloop. Over vier jaar verwachten we het eerste model op ware grootte werkend te hebben."