Ford slaat semi-autonome auto's over vanwege slaapgevaar
Zelfrijdende auto’s waarbij de bestuurder een oogje in het zeil moet houden, hebben volgens Ford een groot nadeel: de bestuurders raken afgeleid.
Ford kwam dit probleem op het spoor tijdens de testritten met semi-autonome auto’s. De bestuurders die de zelfsturende auto’s moesten controleren en zo nodig moesten ingrijpen, hadden allemaal de neiging om na verloop van tijd weg te dommelen.
Maatregelen zoals toeters, bellen, waarschuwingslichten, trillende stoelen en bewegende sturen haalden niets uit. Zelfs een extra bijrijder die de bestuurder in de gaten moest houden, bood volgens Ford geen uitkomst. De auto reed telkens zo goed dat de inzittenden na verloop van tijd vergaten op te letten.
De menselijke natuur
“Dit zijn getrainde mensen die daar zitten om waar te nemen wat er gebeurt”, vertelt Raj Nair, hoofd productontwikkeling bij Ford, tegenover Automotive News. “Maar het zit in de menselijke natuur dat je je voertuig meer en meer gaat vertrouwen en dat je het gevoel krijgt dat je niet hoeft op te letten.”
Om die reden neemt Ford een drastische maatregel: het slaat de semi-autonome auto’s helemaal over. In plaats daarvan gaat de fabrikant zich richten op de volledig autonome auto zonder stuur, rem en gaspedalen. Ford hoopt een dergelijke auto in 2021 op de markt te kunnen brengen.
Andere fabrikanten geloven nog wel in de semi-autonome auto waarbij bestuurders het stuur van tijd tot tijd moeten overnemen. Onder meer BMW en Audi hopen volgend jaar zo’n auto op de markt te brengen.