Facebook gaat clickbait aanpakken

Facebook gaat clickbait aanpakken

5 augustus 2016 om 07:26
Laatste update: 27 april 2018 om 04:01

Facebook heeft ook een hekel aan misleidende koppen die alleen maar bedoeld zijn om je te laten klikken en te weinig vertellen waar een artikel over gaat.

Facebook gaat minder berichten met misleidende koppen en introtekstjes, het zogeheten clickbait, tonen in zijn nieuwsoverzicht. Een team van Facebook heeft hiervoor duizenden titels geanalyseerd. Een nieuw systeem vergelijkt de koppen met woorden waarvan ze vaak in clickbait-titels voorkomen. Dit werkt vergelijkbaar met een spamfilter bij e-mail.

Facebook plaatst misleidende berichten voortaan lager in het nieuwsoverzicht, zodat minder mensen ze zullen zien (je moet er dan verder voor scrollen). Pagina's die vaak clickbait gebruiken zullen door de nieuwe maatregel minder mensen kunnen bereiken.

Alleen de berichten waarvan heel duidelijk is dat het om clickbait gaat, worden naar beneden gedrukt. Het gaat dan om berichten waar belangrijke feitelijke informatie totaal ontbreekt. De context wordt pas duidelijk als je doorklikt.

Lees meer over:

Deel via