Eerste Indruk: DanTracker GPS-tracker met '10 jaar accuduur'

Eerste Indruk: DanTracker GPS-tracker met '10 jaar accuduur'
20 maart 2016 om 11:00
Laatste update: 27 april 2018 om 09:10

Met de DanTracker Safety Guard GPS Tracker kan je de locatie van je auto, motor, fiets of pakketjes volgen. Dat is de belofte. David ging ermee op pad.

Vrijwel iedere smartphone-eigenaar kent de 'Find my Phone'-app wel. Als je je smartphone kwijt raakt of hij wordt gestolen, dan kan je precies op de kaart zien waar hij zich op dat moment bevindt. Een smartphone leent zich daar bij uitstek voor. Hij heeft immers een actieve simkaart en ook GPS, zodat hij via het mobiele netwerk zijn coördinaten kan doorseinen.

Maar met een generieke GPS-tracker kan je ook zo'n beetje alles volgen wat je hartje begeert. In mijn geval, is dat een nieuwe motor, waarvan ik wil behoeden dat deze zonder mijn toestemming een nieuwe eigenaar vindt. Ik heb dan ook één van de vele GPS-trackers gekocht. Het principe is simpel. Je koopt een prepaid simkaartje die je in de GPS-tracker doet. Vervolgens sluit je deze aan op de elektra van de motor of auto, zodat de tracker van stroom wordt voorzien. 

De truuc is natuurlijk dat je de tracker zo goed mogelijk onzichtbaar voor de dief in de auto of motor verstopt. Op die manier rek je hopelijk de tijd totdat de dief ontdekt dat je auto of motor met een tracker is uitgerust. Met een beetje mazzel zie je dan op de kaart ongeveer waar de motor of auto hoogstwaarschijnlijk wordt ontmanteld, en dat geeft je net genoeg tijd om dat door te geven aan de politie. 

Hermetisch afgesloten

In theorie klinkt het allemaal prachtig, de praktijk is echter anders. Dat merkte ik tijdens het testen van een andere GPS-tracker van het Deense Merk DanTracker. Deze DanTracker Safety Guard GPS Tracker is uniek in zijn soort. Allereerst wordt hij officieel als 'elektronisch wegwerpartikel' betiteld. Dat heb ik nog niet eerder gehoord over een 199 euro kostend apparaat.

De Safety Guard is namelijk een hermetisch afgesloten GPS-tracker met een niet verwisselbare accu en een wereldwijde GSM-simkaart in de vorm van een dubbellange, extra dikke permanent markerviltstift. Oftewel hij is ultiem water- en stofdicht. Hij kan tot tien jaar lang de locatie van het object waarin je hem verborg doorseinen. Daarna gooi je hem weg. Hoe dat werkt, vertel ik straks.

Onduidelijke site

Allereerst moet je je abonneren om de ingebouwde simkaart te activeren. De website is erg onduidelijk. Een overzicht van de abonnementen onder het kopje abonnementen kan ik niet vinden. Alleen als je aanmeldt als nieuwe klant, vervolgens het serienummer invult van je tracker, krijg je de verschillende maandelijkse betalingsopties te zien. 


<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="8c9ff597-aa8a-400a-9056-3cd27d2ac01a"></drupal-entity>

Ik heb een week geleden een 1 maand abonnement genomen van 8 euro om het uit te proberen. Ik kan nu echter niet via mijn inlog het abonnement aanpassen of zelfs zien wat de andere opties waren. Ergens in het marketing materiaal werd een abonnement genoemd van 4 euro per jaar maar dan zit je er hoogstwaarschijnlijk een tijd aan vast.

Activeren wel simpel

Het activeren van de tracker is wel heel makkelijk. Je moet hem gewoon minimaal 5 seconde fors schudden en hij activeert. Vervolgens moet je hem in het object verstoppen dat je wilt volgen. En daar ontdekte ik weer een beperking. Je mag de tracker niet verstoppen in- of achter metaal of koolstof. Het GPS- en het GSM-signaal worden dan geblokkeerd.

Dat is in een auto niet zo'n probleem omdat het signaal wel door de ramen kan, maar de tracker in het frame van een fiets verbergen gaat je niet lukken. Metaal en koolstof blokkeren het GPS-signaal. Overigens geldt dit uiteraard voor alle GPS-trackers.

Het unieke aan de DanTracker is natuurlijk dat de fabrikant een batterijduur tot 10 jaar claimt. Dat doen ze met een slimme truc. Als de tracker niet beweegt, slaapt hij en stuurt hij geen coördinaten door. Zodra hij beweegt wordt de tracker wakker. Die wacht vervolgens totdat hij weer langer dan vijf minuten stil staat en dan pas stuurt hij coördinaten door, om vervolgens weer in slaap te vallen. Althans zo wordt het in de FAQ beschreven.

Niet nauwkeurig genoeg...

Als ik heel eerlijk ben werkt dit niet goed om het 'verdwenen' object goed te traceren. Stel ik steel je auto. De tracker wordt wakker. Ik rij naar het bedrijventerrein waar ik in mijn garage jouw auto uit elkaar ga halen. Ik rij de garage binnen en na vijf minuten stilstand probeert de tracker zijn positie door te seinen. Alleen lukt dat niet indoor, want meestal kan een GPS-apparaat zelfs in een kamer met ramen geen GPS-signalen vinden. 

Ik heb het zelf ondervonden. De laatste week heb ik de tracker in mijn rugzakje overal mee naar toe genomen. Zo ben ik onder andere naar Breda geweest om de Opel Astra voor een uitpakparty te halen, naar de sportclub om de hoek, het Bright-kantoor aan de andere kant van het IJ en meerdere malen naar de 'Appie' in de buurt voor boodschappen. 

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="b4096f9c-9812-46cd-a89f-d335fec231a7"></drupal-entity>

In het log van de GPS-tracker is geen enkele keer één van deze bestemmingen nauwkeurig aangegeven, hooguit de buurt, grofweg binnen 50 tot 100 meter. Als het om een gestolen auto zou gaan, heb je daar op een bedrijventerrein waar vele bedrijven zitten maar beperkt wat aan. Uiteraard zou het wel goed werken als de auto buiten geparkeerd staat.

Geofencing en live-tracking

De logbestanden en de bijbehorende locaties kan je in je online dashboard en in de app op de kaart bekijken. De lite-app is gratis maar de volledige versie kost nog eens 12 euro. Dat is twaalf euro teveel. Je betaalt immers al maandelijks en het enige wat deze dure app te bieden heeft, is geofencing en live-tracking. 

Geofencing is handig om een 'alarm' in te stellen als het object zich buiten een door jouw opgegeven straal van een specifieke locatie begeeft. De live-tracking zou je bijvoorbeeld weer heel goed kunnen gebruiken als je onderzoekt welke weg producten bijvoorbeeld afleggen. Je stopt dan stiekem een GPS Tracker in de doos met het zogenaamde Iers rundvlees die vervolgens uit Polen blijkt te komen. Let wel, dan blijft er niets over van de accuduur. 

De DanTracker gaat dan namelijk iedere vijf minuten coördinaten versturen en maximaal kan de tracker 14.000 van deze data-uitwisselingen doen. Dat is 70.000 minuten, oftewel ruim 1166 uur of omgerekend 48 dagen. Dat is niet veel voor een 199 euro kostend apparaat dat je vervolgens in de vuilnisbak gooit. 

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="aa9bdba6-c1b9-4800-a3d9-9b12f510310c"></drupal-entity>

Conclusie

Waarom er geen waterdichte schroefdop op de DanTracker zit, zodat je de accu kan verwisselen, is mij een raadsel. Dat hoeft echt niet veel meer te kosten of de waterdichtheid extreem te beïnvloeden. GPS-signalen onderwater werken sowieso al niet, dus dat maakt niks uit. En wat betreft waterdichtheid: action-cams kunnen zonder kostbare ingrepen tot 50 meter onderwater. 

Daarnaast ben ik verre van overtuigd dat als mijn motor gestolen wordt, deze tracker mij echt goed zal helpen om de exacte locatie van mijn motor en de dieven te bepalen. Ik betwijfel of de politie daadwerkelijk iets kan met de mededeling: 'mijn motor moet ergens op dit bedrijventerrein staan.'

Meer artikelen in de rubriek Eerste Indruk

Lees meer over:

Deel via