Duurtest: Porsche Cayman GT4
Porsche kruist zijn kleine coupé met een racer. Wij reden de rapste bastaard ter wereld.
Porsche-puristen zijn vaak rare mensen. "De echte Porsche is een 911" verkondigen ze graag. Alle andere modellen zijn er om de kas te spekken en nog mooiere 911's te maken.
Maar met de 911 is iets heel erg fundamenteel fout. De motor hangt over de achteras. Vroeger betekende dat dan ook dat een 911 Turbo je bij een te rap genomen bocht genadeloos achterstevoren tegen een boom parkeerde. Door het pendeleffect komt er teveel zijwaartse druk op de banden en haalt de bibs de neus in.
Nu zijn ze bij Porsche ontzettend slim en handig. In een moderne 911 moet je van goede huize komen om de auto achterstevoren te zetten. Een digitaal brein in de auto rekent constant mee en zorgt ervoor dat de heg van de buren heel blijft.
Het principe vs het icoon
De Cayman is een fundamenteel meer solide auto. De motor hangt tussen de wielen. Als gevolg heb je niet alleen een kleine opbergruimte daar achter (in plaats van een soort van stoeltjes daarvoor), maar ook een auto die zonder hulpmiddelen al ontzettend gebalanceerd is. Maar omdat de Cayman goedkoper is dan de 911, mocht hij nooit een al te dikke motor hebben. Want het icoon mocht niet van de troon gestoten worden.
Het lijkt er echter op dat bij een vergadering iemand het opgenomen heeft voor de klant in plaats van de marketeers. In de nieuwe Porsche Cayman GT4 ligt namelijk een blok uit de 911. Hij moest 15 pktjes verliezen (waarschijnlijk van de marketingmensen), maar dan alsnog zijn er 385 hele pk's op de achterwielen te zetten. Het onderstel komt voor het grootste gedeelte uit de sportieve 911 GT3.
'Wo ist der Rennbahn?'
De kruising levert een auto op die je ondanks de aanwezige luxe (navigatie, stereo, climate control) het gevoel geeft dat je in een racer stapt. Allereerst door het uiterlijk. Luchthappers achter de deuren, een extra sleuf in de neus, een spoiler waar je een high tea op kunt serveren. Vervolgens open je de deur en zit je op de bodem van een auto die 3 centimeter verlaagd is.
Het gevoel dat je richting het circuit moet, neemt toe als je de auto start. Het geroffel is luid en mechanisch. Ongedempt. Soepel rijden moet je aanleren, want de GT4 wil uit zichzelf gretig vooruit. Happen naar de horizon. De mechanische bijgeluiden maken de ervaring compleet. Je hoort de remmen aangrijpen. De versnellingsbak klik-klakt onder de pook. De motor brult zonder stress te hebben.
A little work and lots of play
Voor dagelijks gebruik is de Cayman GT4 niet zo verfijnd als de 911 GT3. Als die een perfecte 50/50 balans work/play heeft, dan is het bij de Cayman 30/70. Directer. Harder. Lawaaiiger. Maar gelukkig ook een stuk goedkoper met een vanaf prijs van 126K.
Wil je leuk in de opties zitten (en bijna álles is een optie op deze auto) dan kom je dichter in de buurt van de wagen die wij reden met een prijs van 156K. Nog altijd 44.000 euro's goedkoper dan de grote broer.
Andere recente duurtests: