Duurtest BMW 640d Gran Coupe: sportieve zithoek

Duurtest BMW 640d Gran Coupe: sportieve zithoek

18 juni 2015 om 07:16
Laatste update: 27 april 2018 om 23:36

Deze week testen we een vierdeurs auto waar coupé op staat. De BMW 640d verleidt ons van principes af te stappen.

Mercedes begon met deze onzin. Een vierdeurs coupé met de naam CLS. Een soort S-klasse, waar ontwerpers een week peinzend op de kont hadden gezeten, waarna het blik dermate vervormd was dat het met de ogen bijna dicht wel iets weg had van het silhouet van een coupé. Met heel veel fantasie.

Coupé. Het staat er. Op de achterdeur!

Inparkeren level.

Wat zweeft daar boven de parkeerplaats. Het is mijn Head-Up Display!

Het is TomTom Egbers.

De BMW 6 serie Gran Coupé die wij rijden, doet in naamgeving ook een duit in het zakje. Een volledig zwart gemaakte stijl tussen voor- en achterportieren moet ons oog afleiden van het aantal deuren dat geplaatst zijn. Per saldo hebben we een lager en sportiever ogend alternatief voor een 5 serie, met net iets minder praktische ruimte. BMW bewees met de X6 al dat ze auto's in niches kunnen verkopen waarvan niemand zegt dat ze er belang bij hebben.

Irritant goed

Het irritantste aan de 640d is dat het een geweldige auto is. Met name van achter het stuur. Alle knoppen zitten op logische plekken, de stoelen zijn in meer richtingen te verstellen dan een zitzak, met een druk op de knop verander je de auto van een luie cruiser, naar een pezige sportauto. En de 313 pk diesel klinkt altijd alsof je er ook nog wel een boottrailer én een aanhangwagen achter kunt hangen. Note to self: stap nooit in een X6. Je zou het een geweldige auto kunnen gaan vinden.

Opties, opties, opties

Inparkeren werkt als een computerspelletje. De auto wordt van boven getoond, waardoor je hem kinderlijk eenvoudig exact tussen de lijnen kunt zetten. In het schermpje wordt je er wel aan herinnerd om ook in je spiegels en door je ramen te kijken, want die groothoeklens geeft je het gevoel dat je een enorm uitzicht hebt, maar in feite registreer je er slechts een kleine oppervlakte rond de auto mee. Als iemand op een gestolen brommer aan komt racen, zul je niet meer dan een schim op je camera's zien.

Bang & Olufsen is inmiddels ook in bed gaan liggen met BMW en als gevolg komt er nu ook in deze 640d een tweetertje uit het dashboard omhoog zetten. De optie kost bijna 4K, maar behalve goed geluid, heb je dus ook een klein theaterstukje op het dashboard, elke keer dat je de auto start. Support the arts!

Kleine dingen geven deze auto van 145K het gevoel dat je in iets bijzonders zit. De zonneschermpjes die elektrisch omhoog komen bijvoorbeeld. De stoelventilatie die koude lucht richting je bibs stuwt en het indrukwekkende scherm dat ouderwetse klokken nabootst en in de sportstand opeens rood kleurt. Nog meer theater!

Meer dan een Mondeo

Ik had verwacht dat de Ford Mondeo van vorige maand schraal af zou steken bij deze BMW. Maar zelfs chauffeur Bram die op 1 dag 200 kilometer met de BMW en daarna 200 kilometer met de Mondeo reed, snapte mijn liefde voor de Ford. De BMW is 3 keer zo duur, maar niet 3 keer zo aantrekkelijk als de Ford.

Gelukkig voor BMW zijn er weinig kopers die op hun shortlist de 6-serie en de Mondeo hebben. Eerder zal er de Audi A7 of Mercedes CLS naast staan. Die komen qua prijs dichter in de buurt. Dan is deze Gran Coupé opeens weer 100% competitief.

Disclaimer

De chagrijnige toon van dit item is gevolg van het ontbreken van een BMW i8 op deze pagina. We zouden de revolutionaire nieuwe sportauto van BMW reviewen, maar het exemplaar dat we zouden rijden was voor een genante aandoening bij de dokter. Volgende week ben ik vast helemaal weer opgefleurd als we Seats ridicule stationwagon met 280 pk gaan rijden.

Lees onze andere duurtests

Lees meer over:

Deel via