See you on the other side!

See you on the other side!

19 december 2013 om 07:41
Laatste update: 28 april 2018 om 06:49

Het slotnummer van Bright Magazine is verschenen. Bright wordt "digital only". Een nieuwe digitale uitgave is onderweg.

De taak van het magazine als merkbouwer zit er op. Bright is een prachtig merk - een viering van vernuft - dat op veel waardering en sympathie kan rekenen. Daar zijn we dankbaar voor. Verschuivingen in leesgedrag bij ons publiek en in de koers van adverteerders maken de tijd echter rijp om afscheid te nemen van print en ons volledig op onze digitale uitgaven te richten.

Enerzijds is dat jammer. We weten dat Bright Magazine voor velen hun favoriete tijdschrift is. Het blad heeft fans. Dat is al die jaren voor ons en alle medewerkers een enorme stimulans geweest om elk nummer beter proberen te maken dan het vorige. Anderzijds hoeven we niet rouwig te zijn. Vol van vernieuwing als we zijn bij Bright kijken we er naar uit om jou digitaal te bedienen met uitgaven die passen bij deze tijd. Practice what you preach.

Naast het dagelijks nieuws op Bright.nl en in onze apps voor iOS, Android, Windows 8 en spoedig Windows Phone beginnen we iets nieuws. De digitale opvolger van Bright Magazine heet Bright Ideas en is in de laatste fase van ontwikkeling. Het wordt een tweewekelijkse uitgave met unieke inhoud toegespitst op opinie en observaties. Over de digitale wereld om ons heen: wat wij doen met onze gadgets en persoonlijke technologie, en andersom wat ze met ons doen. Waar we ons op Bright.nl en in de apps simpel gezegd richten op spullen, de gamechangers, daar gaat Bright Ideas meer over ideeën, de eye-openers. De naam zegt het al.

Eén editie van Bright Ideas bestaat uit 5 a 6 (beeld)artikelen. Soms serieus, dan weer luchtig maar als het goed is altijd raak. De compacte omvang is bewust gekozen. Je tijd is al schaars genoeg en we willen dat je Bright Ideas ook even tussendoor zal willen openen, in de trein bijvoorbeeld. We kiezen voor kwaliteit, niet voor kwantiteit. Per jaar zullen er 24 edities verschijnen. Een abonnement zal slechts 1,99 euro per maand kosten of 19,99 per jaar (16% voordeel) en biedt toegang tot alle verschenen edities. Je zult altijd een editie gratis kunnen lezen ter kennismaking.

In welke vorm zal Bright Ideas verschijnen? Goeie vraag want dat bleek een bijna duivels dilemma. Het was zo lastig kiezen tussen native apps en een 'web app' - beide oplossing hebben uitgesproken voors en na’s - dat we hebben besloten om beide te gaan doen. Ons budget en onze bezetting laten helaas niet toe alles tegelijkertijd te ontwikkelen. Bright Ideas zal allereerst verschijnen als native app voor de iPad, direct gevolgd door iPhone en als alles naar planning verloopt nog in het eerste kwartaal van 2014 voor Android. Op iOS zal Bright Ideas een zogeheten Kiosk-app zijn. Voor een uitgever op dit moment niet de meeste uitnodigende plek als ik eerlijk ben, maar de omgeving kent veel gemak voor de lezer. Na de jaarwisseling maken we ook een begin met de ontwikkeling van de web app: een responsive website op een speciale sectie van Bright.nl. Met als doel dat dadelijk iedereen Bright Ideas kan volgen op elk gewenst scherm en platform.

Ik kan nog geen harde datum noemen waarop Bright Ideas zal starten, maar we doen er alles aan om zo snel mogelijk in het nieuwe jaar te verschijnen. Als het zover is dan zullen we je dat meteen laten weten via elk kanaal en medium tot onze beschikking.

Als het zover is wil ik iedereen van harte uitnodigen een kijkje te nemen. Eén groep verdient echter speciale aandacht: onze abonnees. Hoe teleurgesteld je wellicht bent dat Bright Magazine stopt, we hopen je dadelijk te kunnen verblijden met de nieuwe uitgave Bright Ideas. We willen de overgang zo makkelijk mogelijk maken voor je en zetten daarom je lopende abonnement automatisch om. Hoef je niks voor te doen. Je kunt dadelijk met je klantnummer inloggen in de Bright Ideas app en op de speciale website. Dat is een numerieke code met 6 of 7 cijfers die staat vermeld op de adreswikkel van Bright Magazine. We zullen tevens een brief (op papier!) nasturen. Met het nummer krijg je dan gratis toegang tot Bright Ideas zo lang je huidige abonnement je daartoe in staat stelt. Als het goed is, word je er wijzer van. We hebben de ambitie om van Bright Ideas de uitgave te maken waar iedere professional en digital native zoals jij niet omheen kan.

"Digital only" slaat overigens alleen op onze uitgaven, want naast Bright.nl en Bright Ideas gaan we vol enthousiasme verder met ons nieuwe event Bright Day. (NB: Bright Night krijgt komend jaar een nieuwe invulling waarover spoedig meer.) De eerste Bright Day eind mei dit jaar was al een geweldige happening met ruim 700 bezoekers, de tweede eind november ging daar nog eens overheen met bijna 1000 bezoekers. We hadden wederom de live Uitpakparty, inspirerende sprekers, en een waanzinnige line-up aan gear en gadgets. De derde editie staat gepland voor 24 mei 2014.

Terug naar het laatste nummer van Bright Magazine. We hebben er grotendeels een ode van gemaakt, aan het magazine zelf. En aan al die medewerkers die in de loop der jaren bijzondere bijdragen hebben geleverd. In een enorm dossier hebben we het beste werk uit Bright voor je verzameld, voorzien van actuele updates. Om te zien waar we vandaan komen, waar we staan en waar we naartoe gaan. See you on the other side!

We hebben ieders steun hard nodig in het nieuwe jaar, maar als je beslist geen interesse hebt in een digitale uitgave van Bright, dan kun je contact opnemen met lezersservice@veenmedia.nl of 0900-0401359 om je abonnement te beëindigen. NB: Je kunt het slotnummer van Bright Magazine los online bestellen in de Bright Store.

Lees meer over:

Deel via