De Profielfotograaf, voor wie social media serieus neemt

De Profielfotograaf, voor wie social media serieus neemt

29 januari 2013 om 15:56
Laatste update: 28 april 2018 om 14:03

Gingen we vroeger naar een te klein hokje voor een pasfoto, nu komt er voor het maken van een profielfoto een heuse fotoshoot aan te pas.

Foto's van jezelf met een glas bier in de hand, op een verjaardag met slingers op de achtergrond of in zwemtenue op vakantie, die hebben we genoeg. Maar een foto waarop je zelfvertrouwen uitstraalt en statig de lens inkijkt voor op je Linkedin-profiel, daar ontbreekt het vaak aan. Fotograaf Jos Kottman sprong in het gat in de markt. We stellen je voor aan 's lands eerste profielfotograaf.

Kottman werkt eigenlijk in de reclame en mode, en werkt aan een boek waarvoor hij de beste dj's uit zijn geliefde housescene fotografeert. Langzamerhand merkte hij dat steeds meer van zijn vrienden een foto die hij schoot als profielfoto op Facebook gebruikten, terwijl freelancende vrienden hem vroegen een goede zakelijke foto van ze te maken. Zo werd hij gekscherend 'de profielfotograaf' genoemd. Een grapje dat hij in eerste instantie niet zo kon waarderen, maar de naam bleef hangen.

"Na wat research kwam ik erachter dat de URL nog vrij was en er nog niemand anders was die zich specifiek bezighield met het schieten van profielfoto's. Met een coach besprak ik hoe mensen een gezicht 'lezen' en hoe je iemand op de gewenste manier neer kunt zetten", vertelt Kottman. Nu schiet hij met twee collega's profielfoto's tijdens speciale inloopdagen en bij bedrijven op locatie.

"Op Facebook mag het allemaal wat losser zijn, mijn foto's worden vooral gebruikt voor LinkedIn profielen, cv's en smoelenboeken op bedrijfswebsites. Ook heb ik twee klanten gehad die een leuke foto wilden hebben voor hun profiel op een datingsite." Een betrouwbare uitstraling, een twinkeling in de ogen en een ontspannen gezicht zijn het belangrijkst. Daarom stelt hij 'modellen' vooraf gerust in een gesprekje waarin Kottman ook bespreekt wat het doel is van de foto en wat voor werk de persoon doet. Dat is van invloed op de kleur van de achtergrond en de afstelling van het licht.

Na de fotosessie wordt een foto geselecteerd die vervolgens geretoucheerd wordt. "Tijdelijke en afleidende oneffenheden als puistjes en wallen halen we weg. Naar het weghalen van tijdelijke kerstkilo's ben ik nooit gevraagd. Mensen willen vooral als zichzelf op de foto staan."

Op de speciale profielfotodagen in de studio in Rotterdam krijg je na een half uur voor 45 euro een foto mee, voor een aparte afspraak van 165 euro komt Kottman naar je toe, is er meer tijd en mag je twee foto's selecteren.

Op zijn website valt te lezen dat profielen met een sterke foto veertig procent meer worden bezocht dan profielen zonder foto. Bovendien blijkt uit onderzoek van Unique en TNO dat bedrijven sociale media inzetten bij het werven van nieuwe medewerkers. Tel uit je winst.

Lees meer over:

Deel via