Deezer komt met gratis versie in strijd met Spotify
Deezer lanceert een gratis versie van zijn muziekdienst om de concurrentie met Spotifty op te voeren.
De Franse muziekdienst Deezer is sinds december 2011 in Nederland beschikbaar en biedt net als Spotify onbeperkt streamen van muziek. Verschil met Spotify is dat Deezer via het web werkt en niet met speciale software. Een ander onderscheid was dat Spotify wel een gratis versie heeft, met reclames, terwijl voor Deezer altijd een abonnement nodig was.
Maar dat gaat veranderen want Deezer komt nu ook met een gratis versie. Dat maakte het Franse bedrijf bekend, tegelijkertijd met de aankondiging van de start in 76 nieuwe landen. Daardoor komt het totaal aantal landen waar Deezer beschikbaar is op 160, veel meer dan het aantal landen waarin Spotify actief is.
Deezer kreeg onlangs een investering van 130 miljoen dollar en aast uiteindelijk op een aandeel van 5 procent van de totale wereldwijde muziekmarkt. Met de strijd rond streaming muziek is veel geld gemoeid, weet ook Spotify dat nog altijd enorme verliezen draait vanwege alle royalty's die het moet betalen aan de muziekindustrie.
Deezer laat voorlopig de VS links liggen en richt zich op alle andere gebieden ter wereld, terwijl Spotify wel in Amerika beschikbaar is. Deezer heeft nu twee miljoen betalende klanten en claimt wel winstgevend te zijn. Spotify heeft echter meer abonnees, zeker vier miljoen.
Volgens Deezer valt met de gratis versie weinig te verdienen, ook al zijn er reclame-inkomsten, maar gebruikt de site het vooral als een manier om nieuwe klanten binnen te halen. Deezer heeft deze week ook een reeks nieuwe functies ingevoerd, zowel op het web als in zijn iPhone-app. Zo kunnen gebruikers de favoriete muziek van vrienden volgen, gepersonaliseerde lijsten van concerten in de buurt zien en playlists delen.