General Motors gelooft niet in Facebook-reclame
Eén van de grootste adverteerders in de VS, General Motors, bespaart flink op zijn advertentiebudget voor Facebook.
De grootste Amerikaanse autofabrikant meent dat de betaalde advertenties niet effectief zijn, zo meldt The Wall Street Journal. Daarom gaat General Motors jaarlijks 10 miljoen dollar bezuinigen op zijn Facebook-advertentiebudget. GM gaat wel onverminderd door met marketing via Facebook-pagina’s. Voor dergelijke pagina’s hoeft de autofabrikant echter niets te betalen.
Dat GM weinig vertrouwen meer heeft in de betaalde, commerciële mogelijkheden van het sociale netwerk is een flinke tegenvaller voor Facebook dat later deze week naar de beurs gaat. Eén van de problemen waarmee het bedrijf te kampen heeft, is dat de omzet redelijk bescheiden blijft gelet op de enorme aantallen gebruikers.
Vergelijk Facebook bijvoorbeeld eens met de grote concurrent Google: de omzet van Google was in het eerste kwartaal van dit jaar een factor tien hoger dan die van Facebook. De winst viel zelfs bijna vijftien keer zo hoog uit. De reden: gebruikers klikken veel vaker door op een Google-ad dan op reclame op Facebook. Facebook-advertenties worden maar eens op de tweeduizend keer aangeklikt, bij Google ligt de click-through-rate op 4 promille: acht keer zo hoog dus.
Op de beurs is Google op het moment van schrijven net iets minder dan 200 miljard dollar waard. De waardering van Facebook wordt bij de beursintroductie geschat op iets meer dan 100 miljard. Wordt het geen tijd om onder ogen te zien dat Facebook misschien wel voor een sociale revolutie heeft gezorgd maar vooralsnog niet voor een economische?