We (hartje) Pinterest
Je kunt Bright voortaan ook volgen op het publieke prikbord Pinterest. Daarnaast kun je alle artikelen op Bright.nl eenvoudig 'pinnen'.
Alle ogen in social media zijn momenteel gericht op Pinterest, het publieke prikbord dat afgelopen najaar een groeistuip meemaakte naar nu ruim twaalf miljoen bezoekers per maand. Daarmee nadert Pinterest de top 5: Facebook, Hyves, Twitter, LinkedIn en Google+. De tijd die wordt besteed op Pinterest is nu al groter dan die van Twitter, LinkedIn en Google+ bij elkaar. Niet verwonderlijk omdat er op Pinterest zoveel is te zien. Als je lekkere plaatjes aan het kijken bent, dan vergeet je de tijd en blijf je lang hangen.
De opzet van Pinterest is simpel: het fungeert als visueel prikbord waar je alles dat je op Pinterest zelf en elders op het web tegenkomt en tof vindt, kunt bewaren. Dat zijn meestal afbeeldingen maar je kunt ook video's pinnen. Daartoe heb je zoveel prikborden - boards - tot je beschikking als je wilt. De meeste gebruikers ordenen die rondom onderwerpen of thema's; van mooie interieurs tot 'vakantiebestemmingen waar je een keer moet zijn geweest in je leven'. Op mijn persoonlijke Pinterest pagina heb ik boards voor gear, design, tassen, infographics, films die ik heb gezien in 2012 en favoriete fotografen.
Andere gebruikers kunnen zich abonneren op jouw prikborden. Jouw nieuwe pins verschijnen dan op hun Pinterest startpagina naast die van andere mensen die ze volgen. (Je krijgt bij de registratie enkele suggesties.) Circa een kwart van de gebruikers voegt regelmatig nieuwe pins toe, het meerendeel 'herpint' afbeeldingen op eigen boards. Je kunt een pin ook alleen liken.
De boards worden om verscheidene redenen gebruikt. Sommige zijn moodboards of lookbooks, andere worden gebruikt voor wishlists, en weer andere zijn ingericht als trofeekast of etalage. Iedereen is in elk geval zijn eigen curator, beeldredacteur of etaleur. Dat is ook de kracht van het netwerk: Pinterest is makkelijk en generiek in gebruik, verslavend zelfs, en de inhoud blijft binnen handbereik. Een welkome afwisseling op de continue stroom tweets of Facebook updates waarvan je er meer mist dan leest.
Bij Pinterest draait het om ontdekken, niet om zoeken. Je smaak is bovendien belangrijker dan wie je kent. Ook de analogie met bladeren of winkelen dringt zich op. Niet voor niks duiken retailers op het netwerk en openen een Pinterest pagina waar ze hun assortiment uitstallen.
Voor mij zijn de boards van Pinterest de visuele tegenhanger van de stacks van Delicious. Er zijn echter meer netwerken waar Pinterest op lijkt. Tumblr is nog generieker en laat je naast beeld en video ook citaten, audio en links delen. Netwerken als Svpply, Nuji en The Fancy richten zich met expliciete koop-knoppen meer op retail. En dan is er nog FFFFound, de minimalistische voorloper van Pinterest voor 'image bookmarking' die wat kaler is qua opzet; zo kun je er geen lijstjes of boards maken.
Waarom maakt Pinterest zo'n opmars waar de andere genoemde netwerken minder snel groeien? De opzet is glashelder: een prikbord voor plaatjes. De werking is uitermate eenvoudig: een kleine zeventig procent van de Pinterest-gebruikers is vrouw, een betere gebruiksvriendelijkheidsgraadmeter bestaat niet. En de uitstraling is heel open: je hoeft niet bang te zijn dat je niet hip genoeg bent.
Bright doet mee. Je vindt ons op pinterest.com/brightnl. Volg ons en laat je inspireren. NB: Heb je een invite nodig, laat het ons weten.