Game van de week: Super Crate Box iOS

Game van de week: Super Crate Box iOS
6 januari 2012 om 10:52
Laatste update: 28 april 2018 om 20:15

De Nederlandse indie-hit Super Crate Box is voor de iPhone en iPad verschenen. 

De Nederlandse indie-game Super Crate Box bood in 2010 al een aparte spelervaring met een simpel concept: door je punten te geven voor het oppikken van wapenkratten in plaats van het doden van vijanden. De game genoot internationale aandacht, met een optreden op het International Games Festival als gevolg. Later zou ontwikkelaar Vlambeer ook nog een vliegreisje maken met Markus Persson, de maker van Minecraft. Anderhalf jaar na dato heeft Vlambeer de handen ineengeslagen met Halfbot (The Blocks Cometh), om het spel ook uit te brengen voor de iPhone en iPad. Een succes: in de eerste paar uur dat de game beschikbaar was, werden er meer dan 800.000 kratjes door spelers verzameld. Dat aantal is inmiddels al opgelopen tot in de miljoenen.

Om het spelconcept van Super Crate Box nog een keer kort samen te vatten: spelers staan in een level van een enkel scherm groot, waarin een aantal lopende en zwevende vijanden verschijnen via een gat in het plafond. Bereiken ze uiteindelijk de brandende put onderin het scherm, dan keren ze terug om een stuk bozer - dus sneller - weer een soortgelijk pad af te leggen. Raken ze je aan, dan is het game over.

In deze omstandigheden is het aan jou om de verschillende kratten met wapens te verzamelen en het aantal vijanden op je scherm acceptabel te houden. Het oppikken van deze kratten is het enige wat je punten oplevert, waardoor er een interessante dynamiek ontstaat: ben je namelijk lang bezig met het doodschieten van golven aan monsters, dan levert je dat niks op. Je bent genoodzaakt om constant een ander wapen op te pikken, waardoor ook je speelstijl verandert.

Ieder opgepikt wapen komt met zijn voor- en nadelen: pik je een machinegeweer of de destructieve minigun op, dan kun je rekenen op een terugslag die je het level doorknalt. De Disc Gun, één van de sluwere wapens, kaatst zijn geschoten discus tegen de muur om zo nog een ronde aan klappen uit te delen. Sta jij nog steeds aan de andere kant, dan bestaat er een kans dat jij uiteindelijk doormidden wordt gesneden.

Super Crate Box maakt gebruikt van virtuele knoppen om bestuurd te worden. Het gebruik hiervan in een game kan veel gezegd over worden, maar de executie in dit spel is beprijzenswaardig. De game verwacht een precieze input, waardoor je in de eerste minuten vaak bestraft zult worden voor het verkeerd indrukken van een pijltje of een knop. Dit dwingt je echter om te leren waar de game je vingers verwacht. Heb je dit onder de knie, dan speel je al snel zonder dat deze besturing je een gevoel van onmacht geeft. De kleine handicap die overblijft leert je om meer te kijken naar levelstructuur en minder te vertrouwen op je behendigheid.

Om de twee extra levels en een serie aan nieuwe wapens vrij te spelen moet je een bepaald aantal kratten in levels verzamelen. De wapens verwachten dat je een hoge totaalscore in meerdere speelsessies behaalt, terwijl je voor de levels minstens een score van 10 in je huidige gebied moet behalen. Weet je nog hoger te scoren, dan speel je moeilijkere varianten van een level vrij. Het is een systeem dat je in je eerste uur bezig zal houden, maar daarna bereik je een punt waarop je alles behalve de extra modi hebt bemachtigd. Gezien de scores die je hiervoor moet halen vrij hoog liggen, verdwijnt hierdoor de rode lijn die je eerder had om te blijven spelen. Wat overblijft zijn de leaderboards op Game Center, die afhankelijk van het aantal meespelende vrienden kunnen motiveren.

Conclusie
We hadden het niet verwacht: Super Crate Box speelt op iOS, ondanks het gebruik van die beruchte virtuele besturing, toch best wel fijn. De dynamiek die Super Crate Box al sinds 2010 biedt steekt nog steeds goed in elkaar en past met zijn behapbare speelsessies prima op de iPhone en iPad. Voeg daar Apple's met vrienden gevulde Game Center-ranglijsten aan toe en je hebt een reden om dagen, weken, misschien wel maanden achter die ene highscore aan te zitten.

Prijs: €0,79 (iPhone) / €0,79 (iPad)
Platform: iPhone, iPad, iPod touch

<object width="405" height="255" data="http://www.youtube.com/v/LzAr4yVyKSo" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/LzAr4yVyKSo"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/LzAr4yVyKSo"></object>

Lees meer over:

Deel via