Game van de week: The Elder Scrolls V: Skyrim
Skyrim is groter, levendiger en gevarieerder dan alle andere open wereld-spellen.
Spelers beginnen in Skyrim op een houten kar, op weg naar het executieblok. Net wanneer je hoofd rust op het houtblok, klaar om eraf gehakt te worden, verschijnt er een draak. Opmerkelijk, want deze wezens zijn al eeuwenlang niet gezien. Verbazing verandert echter snel in chaos, waar je als speler gebruik van maakt om te ontsnappen. Wat volgt is een avontuur waarbij je de wijde spelwereld doortrekt, op zoek naar het geheim achter de terugkeer van de draken. Tenminste, als je daar zin in hebt.
Zelf ben ik er namelijk niet aan toegekomen. Zo’n 30 uur in Skyrim ben ik afgereisd naar verschillende steden, heb ik daar opdrachten uitgevoerd voor jonkvrouwen en schimmige figuren en dwaalde ik af in bossen om grotten en ruïnes te ontdekken. De wereld van Skyrim is groots, maar voelt vooral ook zo. Om iedere hoek vind je een nieuw avontuur. Burchten, grotten en verlaten cryptes bevatten geregeld vijanden om te verslaan en schatten om te verzamelen, maar zelden zonder reden: bandieten vertellen bijvoorbeeld vaak aan elkaar wat ze op hun locatie uitspoken, mits ze je niet zien. Doen ze dit niet, dan vind je later misschien wel een briefje of een boek dat verklaart wat er voor je komst allemaal is gebeurd.
Ook buiten deze kerkers leeft de wereld van Skyrim. Loop je van de ene stad naar de ander, dan kom je soms andere reizigers tegen. Soms is het een smokkelaar, die je een gestolen voorwerp toeschuift en vervolgens weer wegrent voor zijn achtervolger. Of misschien een nobelman, op weg naar een bruiloft van een verre vriend samen met zijn vrouw en lijfwacht. Het is geen GTA, waar je om de tien meter een voetganger ziet lopen, maar de paar die je tegenkomt hebeen vaak een doel, een persoonlijkheid en soms zelfs een nut voor jou als speler.
Tijdens je zoektocht naar avontuur kom je wilde draken tegen, die je met je wapenarsenaal zult moeten verslaan. Deze gevechten voelen beladen: zo trilt je controller bij iedere vleugelslag, mits je het spel niet op de pc speelt, en zul je geregeld naar een veilig punt moeten rennen omdat een vuursalvo bijna al je levenspunten heeft verwoest. De overwinning is daardoor ook des te zoeter. Dat niet alleen: versla je een draak, dan absorbeer je zijn ziel, die weer te gebruiken is om speciale vaardigheden te leren.
Spelers groeien aan de hand van wat voor handelingen ze uitvoeren. Gebruik je bijvoorbeeld veel magische spreuken, dan word je hier gaanderweg beter in. Een goede dief zal veel sluipen en vervolgens zien dat deze vaardigheid groeit. Ieder level dat een vaardigheid krijgt komt met een lading algemene ervaringspunten, waardoor je dichterbij een hoger spelerslevel komt. Stijg je een level, dan krijg je een beloning (perk) om te investeren in één van de vaardigheidstakken. Deze beloningen laten je extra specialiseren in bepaalde speelmethoden en bereiken uiteindelijk overdreven krachtige varianten. Denk aan dieven waarbij de loper nooit kapot zal gaan.
Verlaat zo snel mogelijk het uitgestippelde pad in Skyrim, zodat je op avontuur kunt gaan in deze met liefde en aandacht uitgewerkte spelwereld. Doe je dit, dan kun je waarschijnlijk rekenen op honderden uren spelplezier. Grote kans dat je over een half jaar nog niet op Skyrim bent uitgekeken.
Prijs: € 60
Platform: PC, Playstation 3, Xbox 360
<object width="405" height="255" data="http://www.youtube.com/v/PjqsYzBrP-M" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/PjqsYzBrP-M"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/PjqsYzBrP-M"></object>