De bedrijfskantine als wereldverbeteraar
De kantine van de VARA en de VPRO stopt met de verkoop van vlees en vis. Google helpt werknemers met afvallen.
Grote consternatie op Twitter afgelopen maandag: de kantine van de VARA en de VPRO bleek van de ene op de andere dag te zijn gestopt met de verkoop van vlees en vis. Vegetariërs juichten ('Eindelijk fatsoenlijk eten!'), carnivoren klaagden over bedilzucht ('Staphorst aan de Mies Bouwmanboulevard!') en medewerkers van het commerciële RTL lachten in hun vuistje. Overigens gaat het om een proef die slechts een beperkte tijd duurt.
Het eetgedrag van werknemers beïnvloeden, kan ook iets subtieler. In de bedrijfskantines van Google komen werknemers eerst langs stapels met kleine borden en dan pas langs de grote borden, zo blijkt uit een bedrijfsprofiel van The New York Times. De Google-medewerkers scheppen daardoor minder op en eten dus minder. Mensen hebben immers de neiging om pas te stoppen met eten als hun bord leeg is.
Volgens Google kan de overstap op kleine borden ertoe leiden dat werknemers in een jaar tijd 5 tot 8 kilo kwijtraken. Dat is bij Google vermoedelijk geen overbodige luxe. Enkele jaren geleden raakte daar de term Google 15 in zwang: een verwijzing naar de vijftien pond die nieuwe Google-medewerkers aankwamen omdat ze gratis eten kregen bij het bedrijf.