Uitlegparty: Spotify steelt de muziekshow
Spotify is al bijna de ideale manier om online liedjes te luisteren. En dat voor maar een tientje per maand.
Spotify.comMiljoenen liedjes
De catalogus van Spotify telt tussen de 3 en 6 miljoen nummers. Het aantal verschilt per land. Apples iTunes Music Store heeft er tegenwoordig ook meer dan 6 miljoen. Soms vindt Spotify wel een album, maar zijn daar slechts één of twee liedjes van beschikbaar. Toch haalt geen enkele vergelijkbare muzieksite waarschijnlijk zo'n breed aanbod van complete cd's. Toegegeven, albums van voor 2004 zijn wat schaarser, maar voor veel bekend werk van de afgelopen jaren is Spotify ideaal. Verwacht niet alle indiebandjes te vinden en het aanbod lijkt wat gefocust op Groot-Brittannië.
Voordat je Spotify kunt gebruiken moet je een klein programmaatje installeren, dat werkt op zowel Windows als Mac. Het installatieproces gaat vlotjes. De Spotify-client is een iTunes-kloon met zoekvelden, schermindeling en overzichtslijsten die hetzelfde zijn vormgegeven. Je kunt playlists aanmaken, ze delen met andere gebruikers, en Spotify onthoudt automatisch je laatste zoektermen.
De geluidskwaliteit is goed genoeg (160 kbit/s) en de servers trekken het allemaal prima. De zoekfunctie werkt lekker vlot. Het zit gewoon allemaal redelijk in elkaar. Overigens is het delen van één premiumaccount met meerdere mensen af te raden: wie inlogt als er al een ander met dat account aan het luisteren is, krijgt daar een foutmelding over.
Last.fm en Imeem
De grootste concurrent van Spotify lijkt op dit moment Last.fm, dat sinds kort Nederlanders verplicht 3 euro per maand te betalen voor het luisteren naar online radio op basis van bijvoorbeeld hun eigen muziekprofiel of allerlei trefwoorden. Maar Spotify en Last.fm verschillen toch wel, vooral omdat de radiofunctie van Last.fm niet gericht is op het opzoeken van specifieke liedjes of cd's. Last.fm bepaalt steeds het volgende nummer, bij Spotify heb je dat zelf in de hand.
Het nut van de radiofunctie in Last.fm is dat je verrast wordt door de slimme automatische tips van de site, op basis van je opgebouwde muziekprofiel. Spotify is meer een soort iTunes met gigantisch veel muziek, maar dan online.
Ook Imeem, dat wereldwijd nog iets populairder is dan Last.fm, zit in hetzelfde vaarwater als Spotify. De site is echter meer gericht op het uploaden van losse tracks en videoclips. Je kunt gratis naar alle liedjes luisteren, ook die anderen hebben geüpload, maar veel nummers van sommige bekende platenlabels zijn sinds kort door rechtenkwesties in Nederland beperkt tot 30 seconden. Imeem is vooral goed om even snel te luisteren naar één bepaald liedje, zoals dat ook kan op YouTube. Ook is Imeem te gebruiken om je eigen muziekcollectie online te backuppen. Daarvoor zijn sinds kort ook betaalde VIP-accounts beschikbaar.
Nog geen aanbevelingen
Zelf uploaden naar Spotify kan niet. Je bent dus afhankelijk van de platenlabels die een deal met de site hebben gesloten. Maar dat gaat de goede kant op. Op één punt schiet Spotify wel te kort: de dienst toont nog geen goede aanbevelingen van vergelijkbare muziek, zoals iTunes' Genius-functie. Maar ook dat zit in de planning. Spotify wil de database van Last.fm hiervoor gaan gebruiken. Een deal tussen beide sites is volgens de BBC op handen.
Meer goed nieuws is aanstaande. Volgens de BBC komt Spotify binnenkort met diverse mobiele applicaties zodat het mogelijk is overal naar de grote muziekcatalogus te luisteren. Het gaat onder meer om een iPhone-applicatie. Imeem en Last.fm hebben hebben ook applicaties voor Android en de iPhone, maar deze hebben - net als de sites - meer beperkingen en een kleinere database.
Ook werkt Spotify aan meer extra functies die het aantrekkelijker moeten maken een premiumaccount te nemen, zoals een betere geluidskwaliteit, de mogelijkheid te luisteren naar muziek nog voordat de cd's uit zijn, meer sociale netwerkfuncties en exclusief backstagemateriaal. Ook wil Spotify links naar bestelpagina's van merchandising, concertkaartjes en lp's toevoegen per artiest.
Bijna ideaal
Met een goede aanbevelingfunctie en extra sociale functies komt Spotify weer een stapje dichter in de buurt van de ideale online muziekluistersite. Natuurlijk, het kan altijd beter. Er kan vooral meer muziek bij. Want het grootste nadeel van Spotify is toch de frustratie als een band of artiest er niet in staat. Maar uitbreiding van de catalogus lijkt slechts een kwestie van tijd. Platenmaatschappijen zien royalties van sites als Spotify een steeds belangrijker aandeel van hun inkomsten innemen, nu de cd-verkoop instort.
Het mooie van Spotify is dat veel grotere partijen, zoals Apple, Nokia of Microsoft, nu misschien ook brood zien in het abonnementsmodel voor online muziek. Als Spotify een blijvertje blijkt te zijn, dan moeten die grote jongens toch ook langzaamaan wakker worden. Want het betekent dat genoeg mensen best bereid zijn te betalen voor muziek, als ze maar voor een redelijk vast bedrag per maand uit genoeg muziek kunnen kiezen om naar te luisteren op hun computer of mobiel.
Als Spotify steeds groter wordt, zal een grote groep niet eens meer willen downloaden. Helemaal als de muziekdienst binnenkort ook altijd en overal op je mobiel gaat werken. Dat tientje per maand van Spotify is zeker zo gek nog niet.