In scène gezet of niet?

Twijfels over AI-demo van Google

Twijfels over AI-demo van Google
18 mei 2018 om 15:07
Laatste update: 18 mei 2018 om 17:05

Er zijn twijfels gerezen over de demonstratie waarbij Google met behulp van kunstmatige intelligentie afspraken maakte bij een kapper en een restaurant. Waren die gesprekken echt of in scène gezet?

De presentatie van Google Duplex was indrukwekkend. Het AI-systeem van Google kan op natuurlijke wijze gesprekken voeren en bijvoorbeeld telefonisch een tafel reserveren bij een restaurant. Inclusief uh's die de persoon aan de andere kant van de lijn de indruk moeten geven dat er een persoon van vlees en bloed aan de lijn is.

Om de mogelijkheden van Duplex te tonen, liet Google-ceo Sundar Pichai vorige week tijdens de Google I/O-conferentie een indrukwekkend telefoongesprek horen van de slimme assistent die belt met een kapperszaak om een afspraak te maken.

How can I help you?

Op het Google AI-blog zijn de Duplex-gesprekken die Google voerde met een restaurant en kapper terug te luisteren. Maar waren dit echte gesprekken? Of werden ze misschien in scène gezet? Axios vermoedt het laatste.

De nieuwssite vindt het onder meer verdacht dat de kapster opneemt met 'Hello, how can I help you?' en niet de naam van de kapperszaak noemt. Ook bij het restaurant wordt bij het opnemen van de telefoon geen naam genoemd. Dat is zeer ongebruikelijk.

Daarnaast wijst Axios erop dat er geen achtergrondgeluiden te horen zijn die je zou verwachten bij een kapperszaak of restaurant. Ten slotte vragen de kapper en het restaurant de beller niet om een telefoonnumer of andere contactinformatie.

'Geen vuil spel'

Wat het wantrouwen verder versterkt, is dat Google weigert de namen te geven van de kapperszaak en het restaurant in kwestie. Op het AI-blog van Google staat wel een foto van twee Google-medewerkers in het restaurant waar zij de tafel naar eigen zeggen via Duplex hebben geboekt.

Volgens een Twitteraar Jay P betreft het vrijwel zeker restaurant Hongs Gourmet. Tegenover Mashable stelt een medewerker van Hongs Gourmet dat er inderdaad een reservering is gemaakt met AI. Wist het restaurant van tevoren dat het gebeld zou worden door een AI-assistent? "Nee, natuurlijk niet." Verdere vragen wil de medewerker niet beantwoorden. Ook woordvoerders van Google willen tegenover Amerikaanse media geen verder commentaar over de demo geven.

Bekijk onze video over Google Duplex vanaf Google I/O: