igtv instagram youtube
Verticale video's

Instagram valt YouTube aan met IGTV: 'Briljante zet'

21 juni 2018 om 12:21
Laatste update: 21 juni 2018 om 16:46

Instagram opent met IGTV de aanval op YouTube. Dat zou zomaar een succes kunnen worden, denken experts.

Met de app IGTV kijk je video's van 15 seconden tot een uur die door Instagram-gebruikers zijn geplaatst. Zodra je de app opent, speelt er een video van één van de mensen die je volgt af en kun je gemakkelijk doorspoelen of 'zappen' naar een nieuwe video. 

De nieuwe app wordt in de komende weken gelanceerd. Instagram-gebruikers krijgen rechts bovenin een nieuw icoontje te zien waarmee je naar de nieuwe app wordt geleid. 

Verticale video's

"Mensen kijken minder gewone televisie en meer online video's", zei Instagram-oprichter Kevin Systrom gisteren tijdens de aankondiging. "Jongeren spenderen hun tijd graag aan inhoud van amateurs in plaats van professionals." En omdat jongeren door de Stories-functies van Snapchat en Instagram toch al zijn gewend aan verticale video's, gaat IGTV zich volledig focussen op verticale video's.

Zodra IGTV is gelanceerd mag iedereen korte video's (tot tien minuten) op het videonetwerk plaatsen. De grote populaire accounts mogen langere video's plaatsen, bijvoorbeeld van een uur. Daarmee hoopt Instagram de kwaliteit hoog te houden. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat alle Instagram-gebruikers video's van een onbeperkte lengte mogen plaatsen, zegt Systrom. 

Kopiëren van Snapchat

Instagram is niet de eerste die zich richt op langere verticale video's. Het is een functie die Instagram wederom kopieert van zijn grootste concurrent Snapchat, dat al langer het platform Discover heeft. Daar vind je video's van media als CNN en Buzzfeed, maar ook MTV bracht zijn populaire tv-show MTV Cribs uit op Snapchat - volledig geschoten voor verticale beeldschermen. 

Maar Snapchat zit in de problemen. Nadat Instagram eind vorig jaar de populaire Stories-functie van Snapchat kopieerde, waarmee je verdwijnendene fotoverhalen maakt, verpletterde Instagram zijn concurrent. Omdat het Facebook met zijn videoplatform Watch vooralsnog niet lukt om een populaire videodienst neer te zetten, spreidt Mark Zuckerberg zijn kansen. 

En daar kan Zuckerberg best wel eens gelijk in krijgen, denkt mediamanager Nino de Vries van techsite The Next Web. Hij werkt al aan videoproducties voor IGTV: een grote unboxingshow waarin redacteuren een uur lang allerlei gadgets uitpakken en testen. Ook zijn er plannen voor vlogs en achter-de-schermenvideo's op IGTV.

De Vries: "Instagram heeft één miljard maandelijkse gebruikers, waarvan 300 miljoen mensen elke dag naar Stories kijken. Als slechts 10 procent van die mensen naar IGTV gaat, heb je nog steeds een publiek van 30 miljoen mensen. De potentie van IGTV is daarmee gigantisch."

YouTube

IGTV lijkt door lange videoproducties te ondersteunen vooral de concurrentie aan te willen gaan met YouTube, met afstand het populairste videoplatform. Maar volgens De Vries is YouTube niet de ideale manier om op je smartphone video's te bekijken, en daar liggen de kansen voor Instagram: "Als je even wat tijd wilt doden op de wc of in de trein dan zal je eerder voor IGTV kiezen omdat de drempel om video's te bekijken heel laag is."

Daar is Sonja Loth, socialmediastrateeg en directeur van Social Inc, het mee eens. Ze noemt IGTV een 'briljante zet' en merkt dat sinds de introductie van Stories op Instagram de vraag naar Instagram-content enorm is toegenomen: "Bij Albert Heijn tonen we bijvoorbeeld de bonusaanbieding in de Stories, en daar zie je enorm veel positieve reacties op. Mensen sturen berichtjes of openen de link die naar het procuct leidt."

Jongeren

Voor Facebook en Instagram is IGTV een manier om gebruikers zo lang mogelijk op hun platformen te houden. "Media en influencers met een Instagram-account zullen sneller kiezen om daarvoor eigen content te maken, dan dat ze constant doorverwijzen naar hun YouTube-video", vertelt Loth. "YouTube zal echt nog wel heel groot blijven, maar de engagement die je op Instagram ziet is voor veel merken genoeg om speciale IGTV-producties te maken."

En niet te vergeten: op Instagram zitten de jongeren. "Zij kijken video's op een compleet andere manier en zijn eraan gewend om alles op hun smartphone te doen. Ze vliegen door de Stories, reageren op video's en openen links. En als je als merk nu de jongeren bereikt, heb je later alle doelgroepen."

Volg Bright ook op Instagram