Trage pc's kosten 2 werkdagen per maand
Een computer die er ellenlang over doet om op te starten, programma's die vastlopen of een printer die niet werkt. Herkenbaar? Je bent niet de enige voor wie dat geldt. Jaarlijks verliezen we veel kostbare werktijd door ICT-problemen.
Belgische ambtenaren verkwanselen jaarlijks 14 werkdagen door ICT-problemen, blijkt uit een vandaag gepubliceerde enquête onder 3500 werknemers.
In Nederland is dat al niet beter. Volgens een eerdere studie van Alexander van Deursen en Jan van Dijk van de Universiteit Twente gaat ruim 8 procent van onze werktijd verloren door haperende ICT. Dat zijn toch bijna twee werkdagen per (fulltime) werknemer per maand. Dit kost het bedrijfsleven 19 miljard euro per jaar.
We overschatten onszelf
Volgens het onderzoek (PDF) van Van Deursen en Van Dijk zijn niet werkende computers de grootste frustratie van werknemers. Volgens de onderzoekers is een van de problemen dat we onszelf op het gebied van computerskills overschatten.
De onderzoekers pleiten er dan ook voor dat werknemers bijgeschoold moeten worden op het gebied van digitale vaardigheden, zodat ICT-problemen makkelijker door henzelf verholpen kunnen worden en werknemers handiger worden in het gebruik van computers en andere apparatuur. Uit het onderzoek blijkt dat mensen die de afgelopen drie jaar een ICT-opleiding volgde hierdoor dagelijks gemiddeld 33 minuten tijdwinst boekten.
Verloren tijd
Harald de Vries is programmamanager bij European Computer Driving License (ECDL) en herkent de resultaten uit het onderzoek. ECDL geeft trainingen om werknemers te leren beter met hardware en software om te gaan. "Uit onze onderzoeken blijkt ook dat veel mensen hun digitale vaardigheden overschatten. Ze zijn er enthousiast over, maar als we het dan gaan toetsen, blijkt de kennis erg tegen te vallen."
En hierdoor gaat er veel kostbare tijd verloren, zegt De Vries. "Dat geldt niet alleen voor het bedrijfsleven, maar ook als burger. De wereld digitaliseert, daarom is het belangrijk je digitale vaardigheden te blijven ontwikkelen. Dat scheelt je uiteindelijk enorm veel tijd en het is ook essentieel op het gebied van veiligheid. Nu herkennen veel mensen phishingmails bijvoorbeeld niet."
Helpdesk
Volgens ECDL zouden werknemers veel meer zelf moeten leren hoe ze problemen kunnen oplossen. En als er echt grote problemen zijn, is er altijd nog de helpdesk. Op die manier worden er hopelijk veel frustraties verholpen. Want trage computers vormen de allergrootste ergernis onder werknemers, blijkt uit onderzoek. Volgens ECDL kun je daar met wat extra computerkennis vaak zelf al heel wat aan doen.