Er komen steeds meer toepassingen voor drones. Maar hoe zorg je ervoor dat het luchtverkeer veilig blijft? Op Twente Airport wordt vanaf vandaag getest met systemen die daarbij moeten helpen.
Een groep bedrijven experimenteert samen met de luchtverkeersleiding voor drones op testlocatie Space53, op de oude luchtbasis Twente. Ze werken hiervoor met twee systemen: een identificatiesysteem van drone-fabrikant DJI en een systeem waarmee drone-vluchten kunnen worden aangemeld en gevolgd.
Door die informatie te combineren, kan orde aangebracht worden in de chaos van dronevluchten. En zo kan er onderscheid gemaakt worden tussen drones die toestemming hebben om er te vliegen en drones die er niets te zoeken hebben. Zijn de drones ongewenst, dan kunnen 'extra veiligheidsmaatregelen worden getroffen'. Wat voor maatregelen dat zijn, is onduidelijk. De samenwerkende bedrijven waren niet bereikbaar voor commentaar.
Zakelijke drones
Nieuwe regels zijn nodig omdat de drones volgens deze samenwerkende bedrijven niet meer weg zijn te denken uit het dagelijks leven, en omdat er steeds meer gebruikers en toepassingen bij komen.
Het gebruik van zakelijke drones is redelijk goed vastgelegd: daar zijn verschillende vergunningen voor nodig. Zo zijn er steeds meer professionele bedrijven die drones inzetten, bijvoorbeeld om te bekijken hoe goed gewassen groeien of om windmolens te controleren. Maar hobbyisten kunnen redelijk makkelijk hun gang gaan.
Druk luchtruim
Vorig jaar zomer telde het luchtvaartuigregister, een lijst van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) waarin luchtvaartuigen verplicht geregistreerd moeten worden, 755 drones waarmee voor zakelijke doeleinden wordt gevlogen.
Tel daarbij de huis, tuin- en keukengebruikers op, die met hun drone bijvoorbeeld mooie luchtfoto's maken en je hebt te maken met een steeds drukker wordend luchtruim.
Hobbyisten kennen risico's vaak niet
Bij een hoorzitting over drones in de Tweede Kamer in maart spraken mensen uit de luchtvaart, defensie en politie nog hun zorgen uit over de zogenaamde hobbyvliegers. Dat zijn er naar schatting zo'n 100.000 en die hobbyisten weten vaak niet welke risico's erbij komen kijken.
Tegelijkertijd zijn er nogal wat regels waar je van op de hoogte moet zijn. Je mag bijvoorbeeld niet vliegen in de buurt van een vliegveld, en er geldt een hoogterestrictie van 120 meter. Ook zijn er zogenaamde no-fly zones waar je met je niet mag vliegen.
Met al die drones neemt ook de kans toe dat het een keer misgaat en een drone bijvoorbeeld in botsing komt met een vliegtuig. Vorig jaar bijvoorbeeld, ging dat zes keer bijna mis, bleek uit onderzoek van RTL Nieuws. En precies dat willen de samenwerkende organisaties in Twente voorkomen.