C'est quoi?

Duurtest DS 7 Crossback: de Citroën die geen Citroën mag heten

Duurtest DS 7 Crossback: de Citroën die geen Citroën mag heten
23 augustus 2018 om 14:14
Laatste update: 25 augustus 2018 om 07:08

Autotester Rutger rijdt deze maand in een DS 7 Crossback, de meest luxe DS-auto. "Ik moet uitleggen dat het eigenlijk een Citroën is."

Rutger Middendorp test voor Bright elke maand een andere auto in de Duurtest en schrijft daar wekelijks over. Volg hier alle updates.

Ik merk dat het voor de leek nogal lastig uit te leggen is wat voor auto ik rijd deze maand. Ik zeg dan 'een DS 7 Crossback'. Vervolgens zie ik een lege blik en dan moet ik uitleggen dat het eigenlijk een Citroën is. Maar dat voelt een beetje als verraad. Want als je van een Lexus zegt dat het eigenlijk een Toyota is, doe je het merk geen recht. 

De DS is nog steeds herkenbaar als een Citroën en dat is de schuld van de DS5. Dat eerste DS-model had nog een Citroën-logo op de neus, dat verdween toen DS een echt submerk werd.

Het idee van deze hele naamsverandering is natuurlijk dat mensen die aan Citroën denken, de associatie hebben van betaalbare, bijzonder ontworpen autootjes. Staat er dan een grote SUV met een prijskaartje van over de 70.000 euro en een interieur alsof je in een 'Louis Vuitton meets Xbox'-popupstore bent, dan krabben veel mensen zich achter de oren. Gezien de DS-dealers meestal een pand delen met Citroën-dealers, vraag ik me af of de naamsverandering veel impact heeft. 

Optiepacks

Onze auto van deze maand heet voluit de 'DS7 Crossback BlueHDI 180 Automatic Be Chic' in de DS-Inspiration Opera-uitvoering. Ik stel hem graag even voor aan de hand van de prijslijst. Het model begint bij €43.190. Met onze 180pk-diesel kost hij €45.690. 

Citroën, eh DS, heeft iets leuks gedaan met de optiepacks. In plaats van een serie steeds duurder wordende lijnen met steeds meer opties, kun je kiezen uit vijf verschillende 'Inspirations'. Bastille voor de vrijgevochten types, Opéra voor klassieke luxe, Faubourg voor de hippe reiziger (4x4 plug-in hybride model), Rivoli moet de sfeer van de Tuileries uitstralen. Dan is er ook nog een Performance Line (gruwel!) die het concept luidruchtig omzeilt, maar vast gretig aftrek zal vinden.

Sensoren

Zoals gezegd rijden wij de DS-Inspiration 'Opera' (€6660) in de kleur Or Byzantin (€990). Standaard is die al voorzien van 18" lichtmetaal, sensoren voor alles van regen tot objecten die het parkeren duur kunnen maken, een flink 12,3" digitaal dashboard en DS Active Scan Suspension.

DS doet zijn naam eer aan door weer een onderstel te bouwen dat niet is gemaakt om coureurtje te spelen, maar om de passagiers zo comfortabel mogelijk van A naar B te brengen. De auto scant de weg en past de vier schokdempers onafhankelijk aan om gaten op te vangen en oneffenheden weg te poetsen. De komende vier weken gaan we testen hoe dat werkt.

De 'Autopilot van DS'

De prijzige opties op onze auto zijn Active Led Vision (€1280). Voor wie van theater houdt een fundamentele optie omdat bij het opstarten de lampen een soort dansje doen en roteren in de behuizing. 

Van 18" naar 20" kost €1100. Een panoramisch schuifdak dat een soort Crystal Palace van je auto maakt moet €1250 opleveren. Night Vision kost €1980 (ik moet nog een zinvolle toepassing verzinnen, maar cool is het wel). DS Connected Pilot is in feite de Autopilot van Tesla, maar dan zonder de mogelijkheid om met een knipperlichtje van baan te verwisselen. Kost €2180. 

De prijs is even slikken

Dan hebben we nog een alarmsysteem, handsfree instappen en wegrijden, sfeerverlichting en een dik hifi-systeem van Focal. Alles bij elkaar kost deze auto dan ook €74.030. Slik.

De komende weken gaan we uitvogelen of hij dat enorme bedrag waard is. Heb je vragen? Stel ze via Facebook of Twitter.