'EU verkiest wifi boven 5G in slimme auto's'
De Europese Commissie wil volgende maand regels voorstellen voor het gebruik van een op wifi gebaseerde standaard voor 'connected cars'.
Dat meldt persbureau Reuters, dat een voorlopige versie van de voorstellen heeft ingezien. Dat de Commissie kiest voor een technologie (ITS-G5 geheten) waarbij er wifi wordt gebruikt in auto’s is een opsteker voor fabrikanten die daar reeds op hadden ingezet, zoals Volkswagen en Renault.
Voor andere fabrikanten, zoals Daimler en Ford, die juist meer brood zien in een technologie die is gebaseerd op 5G (C-V2X) betekenen de plannen van de Europese Commissie een tegenvaller. Het kan nog maanden of zelfs jaren duren voordat er Europese steun komt voor C-V2X.
Botsingen voorkomen
Behalve autofabrikanten hebben ook telecom- en elektronicabedrijven zich de afgelopen tijd geschaard achter een van de twee voorgestelde technologieën om auto’s verbinding te laten leggen met internet en hun omgeving. Zo zitten bedrijven als Huawei, Samsung, Intel, Deutsche Telekom en Ericsson in het kamp van C-V2X, terwijl ITS-G5 onder meer steun krijgt van NXP.
Volgens Reuters heeft met name Frankrijk, het thuisland van onder meer Renault, hard gelobbyd voor ITS-G5. Voorstanders van ITS-G5 stellen dat deze technologie het meest geschikt is om verschillende auto’s snel verbinding te laten leggen met elkaar. Om die reden zou ITS-G5 beter in staat zijn om bijvoorbeeld botsingen te voorkomen.
Entertainment
De Verenigde Staten en China zien daarentegen het meest in C-V2X. Aanhangers van deze op 5G gebaseerde technologie wijzen erop dat C-V2X behalve met andere auto’s ook contact kan leggen met andere apparaten, zodat er meer mogelijkheden zijn op het gebied van verkeersinformatie en entertainment.
In de voorlopige voorstellen van de Europese Commissie staat de belofte dat Europa maximaal drie jaar na de implementatie van de ITS-G5-regels zal gaan kijken naar ondersteuning van concurrerende technologieën, zoals C-V2X.
Kijk ook: let hier op als je een elektrische auto koopt
Meer tech-video's? Volg het Bright YouTube-kanaal