Duurtest Ford Focus: veel tech aan boord
Bright-autotester Rutger rijdt deze maand in de nieuwe Ford Focus, een auto die vol hangt met technologie, zonder dat je portemonnee er van leegloopt. Van slimme deurbeschermers tot een wifi-hotspot. Een eerste kennismaking.
De meeste auto's die we in de duurtest rijden hebben een mooie folder met de kleuren die je kunt krijgen, foto's van blije stelletjes op mooie locaties en een prijslijst. De Ford Focus werd geleverd met een flink boekwerk aan uitleg over alles wat er op en aan zit. Wij halen de hoogtepunten er uit.
We rijden niet de meest luxe versie, maar aardig in de buurt. Onze Titanium Business-uitvoering in Diffused Silver kost kaal 27.000 euro en een beetje. Met onze opties komt hij op €32.260.
8 inch touchscreen
Houd je je in bij het kiezen van de opties, dan heb je op deze Titanium Business al een keur aan speeltjes. Een 8 inch touchscreen valt meteen op, midden in het interieur. Daarop draait Ford Sync, waar we het later nog even over gaan hebben.
De cruise control heeft drie standen: klassiek, afstand houden tot de voorligger en dynamisch. De dynamische stand leest snelheidsbeperkingen op de borden af en past automatisch je snelheid aan. Die kun je instellen tot een paar kilometer onder dat maximum of een paar kilometer er boven. De auto probeert ook ongelukken te voorkomen op allerlei manieren. Hij houdt in de gaten waar de weg ophoudt en de berm begint, hij houdt je binnen de lijntjes en hij remt voor voetgangers en als er een ongeluk dreigt.
Sleutel instellen
Leuk ideetje van Ford dat nog nooit eens een keer gejat is door de concurrentie: MyKey. De tweede sleutel kun je programmeren voor gebruik door je onbetrouwbare huisgenoot, kind of favoriete wegpiraat. Met die sleutel kun je de maximumsnelheid van de auto begrenzen en ook het volume van de radio. Mocht je auto ingegrepen hebben bij een potentieel ongeluk, dan kun je daar een melding van krijgen. Big Brother heeft de auto gekocht, dus Big Brother houdt je in de gaten. Ook standaard is subtiele interieurverlichting, wat (mits je de juiste kleuren kiest) de ambiance enorm kan verbeteren.
Instappen en starten kan zonder de sleutel uit de broekzak te halen kan met Keyless Entry. Ben je uitgestapt, dan blijven de koplampen nog even voor je branden, zodat je die fiets voor de achterdeur kunt spotten.
Eigen simkaart
Echt helemaal nieuw is FordPass: een modem in de auto met een eigen simkaart. Daar kun je na aanschaf gebruik van maken, maar na korte tijd moet je zelf een data-abonnementje afsluiten. Dan kun je dus mobiel internet 'tetheren' vanuit je auto naar je laptop.
Voor de €5000 extra die onze testauto gekost heeft, krijg je onder andere de mogelijkheid om je mobiel draadloos op te laden (€150). Het parkingpack dat je volautomatisch laat inparkeren en ook die handige uitschuifbeschermertjes heeft voor je deuren (slechts €450). Het B&O-audiosysteem kost €450 en daarvoor heb je een heus audiosysteem met 9 speakers en een subwoofer en DAB+ontvangst.
Het winterpack kost evenveel en zorgt dat je nooit meer hoeft te krabben, dankzij een verwarmbare voorruit en sproeiers. Je bips en handen blijven ook gevrijwaard van vrieskou dankzij verwarmde voorstoelen en stuur. Voor het technologypack wordt wederom €450 gerekend op deze auto (waarschijnlijk omdat een aantal opties al standaard zijn). Maar dit levert je een grootlicht assistent, verkeersbordherkenning en evasive steering assist op. Dat test ik graag als er eens een koe op het midden van de weg verschijnt.
Met al deze opties zijn we nog maar op de helft van de meerprijs. De rest moet betaald worden voor de lak: €1000. En €1400 voor het Design Pack 1. Dat levert een paar knappe velgen op en donker getinte ruiten achter en de indrukwekkende led-koplampen die dankzij allerlei losse lampjes precies kunnen verzinnen welk vlak ze hoe heftig moeten aanlichten.
De komende weken rijden we in 32.000 euro aan Ford-technologie. Heb je vragen, moeten we dingen voor je proberen? Laat het weten op Twitter of Facebook.
Volg de duurtest
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Wekelijks beschrijft hij zijn ervaringen. Volg zijn updates.