Google luistert in Nederland mee met spraakopdrachten Assistant
Sommige Nederlandse spraakopdrachten aan de Google Assistant worden door medewerkers beluisterd. Dat gebeurt om het systeem te verbeteren, maar soms horen de medewerkers ook privégesprekken.
Dat melden de Vlaamse omroep VRT en de NOS, allebei gebaseerd op dezelfde bron, een Belgische medewerker die in opdracht van Google dagelijks zo'n duizend geluidsfragmenten van Google Assistant beluistert.
Het gaat dan bijvoorbeeld om fragmenten die door de kunstmatige intelligentie niet goed verstaan of begrepen zijn. De medewerker moet de opdracht dan uitschrijven, om zo het systeem te verbeteren.
'Functies verbeteren' met 'audiogegevens'
Google meldt dat van tevoren niet duidelijk aan gebruikers. Google Assistant vraagt gebruikers wel of zij akkoord gaan met het verzamelen van 'audiogegevens' om de functies van de spraakassistent te verbeteren.
De Google-medewerker die nu aan de bel trekt, twijfelt of gebruikers wel begrijpen dat ook hun privégesprekken soms onbedoeld worden opgenomen. "Ik denk dat het belangrijk is dat mensen beseffen dat er mensen meeluisteren", aldus de anonieme Google-medewerker.
De medewerker noemt voorbeelden van huiselijke gesprekken met intiem of juist agressief karakter. De VRT en de NOS hebben een aantal van die gesprekken ook beluisterd. De opnames zouden nooit langer dan een minuut duren. In de meeste gevallen zou het gaan om doorsnee vragen of commando's, zoals het draaien van muziek of het regelen van slimme verlichting.
'Nooit persoonlijk identificeerbaar'
Google erkent dat het zo'n 1 op de 500 opnames van Google Assistant naar een 'taalexpert' stuurt. Het bedrijf stelt wel met klem dat de fragmenten nooit worden gekoppeld aan "persoonlijk identificeerbare informatie". De taalexperts weten daarom nooit naar wie zij luisteren.
Google zegt ook actie te gaan ondernemen tegen de taalexpert die Nederlandstalige audiofragmenten heeft gelekt.
Amazon
Eerder bleek al dat ook Amazon medewerkers laat meeluisteren met spraakassistent Alexa. Ook Amazon wil zo zijn kunstmatige intelligentie en spraakherkenning verbeteren, en ook in het geval van Amazon horen medewerkers soms privégesprekken.
Kijk ook: Sonos-speakers bedienen met Google Assistant
Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's