Porsche onthult elektrische sportwagen Taycan
Porsche presenteert volgende week zijn nieuwe, elektrische Taycan. Begin volgend jaar staat de eerste volledig elektrische sportwagen van Porsche bij de dealer.
Porsche kondigt de Taycan op 4 september aan tijdens events op drie locaties die iets met duurzame energie te maken hebben: een zonnepark bij Neuhardenberg bij Berlijn, een windpark op het Chinese eiland Pingtan en bij Niagara Falls op de grens tussen de VS en Canada in de buurt van een waterkrachtcentrale.
De nieuwe Taycan heeft bij tests laten zien dat de elektrische Porsche moeiteloos 26 keer achter elkaar van 0 naar 200 km/u optrekt in net iets minder dan 10 seconden. De topsnelheid van de Porsche Taycan is meer dan 250 km/u. Hij accelereert in minder dan 3,5 seconden van nul tot 100 km/u. De lithium-ion accu heeft een bruto capaciteit van zo’n 90 kWh.
Technische innovaties
Om deze typische trekkracht van een sportwagen te bereiken past Porsche allerlei technische innovaties toebij de Taycan. Zo zijn de twee krachtige elektromotoren op de voor- en achteras zogeheten synchrone motoren met permanente magneet (PSM). Deze hebben een rotor met hoogwaardige permanente magneten die zorgen voor een natuurlijk magnetisch veld. Hierdoor beweegt de rotor synchroon met het roterende magnetische veld van de stator. De pulsomvormer (PWR) specificeert de frequentie van het rotatieveld in de stator en bepaalt zo de snelheid van de rotor.
De spoelen van de stator bestaan niet uit ronde maar uit gebogen draden en doen denken aan haarspelden - vandaar de naam. De haarspeldtechnologie maakt het mogelijk om de draden strakker te verpakken en op die manier meer koper in de stator te brengen. Dit verhoogt het vermogen en het koppel terwijl het volume van de spoel gelijk blijft. Een ander belangrijk voordeel voor een prestatiegerichte auto zoals de Taycan is dat een haarspeldstator veel efficiënter te koelen is.
800 volt
De Porsche Taycan is de eerste in massa geproduceerde elektrische auto die op een systeemspanning van 800 volt rijdt, in plaats van de 400 volt waarop elektrische auto’s doorgaans rijden. Dit maakt onder andere een hoog continu- en laadvermogen mogelijk en vermindert het gewicht van de hoogspanningsbedrading. Met de Taycan is het niet alleen mogelijk om snel te rijden, maar ook om snel te laden.
Thermisch beheer in combinatie met het aandrijflijnconcept (PSM en 800-volt technologie) zorgt voor de hoge reproduceerbaarheid als vermogen gewenst is. Door alleen te koelen als dat nodig is, verkrijgt de Taycan zijn sportieve rijprestaties. In de winter maakt een intelligent thermomanagement ook een efficiënte en op behoeften gebaseerde verwarming mogelijk.