Dune buggy

Elektrische Volkswagen ID. Buggy voor het eerst de weg op

© Volkswagen

Elektrische Volkswagen ID Buggy strand woestijnbuggy
19 augustus 2019 om 13:51
Laatste update: 19 augustus 2019 om 21:57

De volledig elektrische ID. Buggy van Volkswagen maakt deze week zijn debuut tijdens de Monterey Car Week.

De ID. Buggy is schatplichtig aan zijn voorgangers, die toen op het chassis van de Volkswagen Kever werden opgebouwd. Net als de woestijnbuggy’s van weleer heeft de nieuwe variant vrijstaande wielen, geen dak en geen deuren.

Het modulaire ontwerp van de Buggy maakt het mogelijk om het composiet-bovenlichaam los te koppelen van het MEB-chassis, waardoor een wereld van mogelijkheden wordt geopend voor andere fabrikanten, zoals de originele Meyers Manx-kit dat deed voor de eerste buggy's.

Veel passagiersruimte

Het gebrek aan deuren en een dak maken de ID. Buggy klaar voor de puurste vorm van klassieke strandcruises. Twee robuuste rode stalen ogen zijn geïntegreerd in de bumpers voor het slepen en het versterkte voorruitframe en de Targa-rail zorgen voor ondersteuning bij het kantelen.

Binnenin is de ID. Buggy heeft een minimalistische esthetiek en waterdichte materialen. Een zeshoekig stuurwiel, bekleed met waterafstotend nappaleer, is voorzien van aanraakbedieningselementen en een digitaal instrumentenpaneel houdt het dashboard overzichtelijk. Ondanks de verkorte wielbasis van de conceptcar hebben de passagiers veel ruimte.

Maximaal 160 km/u

De aandrijving van de I.D. Buggy bestaat uit de in de achteras geïntegreerde elektromotor, met vermogenselektronica, een versnellingsbak met één versnelling en de in de vloer van de auto geplaatste hoogspanningsbatterij (62 kWh) om ruimte te besparen. De elektromotor levert 150 kW/204 pk en een maximumkoppel van 310 Nm vanuit stilstand en geeft het voertuig een verwacht bereik van 250 kilometer op de WLTP-cyclus.

De conceptcar sprint van nul naar 100 km/u in slechts 7,2 seconden. De maximale snelheid wordt elektronisch begrensd bij 160 km/u.