Elektrische Porsche Taycan heeft touchscreen voor passagier
De volledig elektrische Porsche Taycan wordt volgende week onthuld. Maar Porsche heeft al details over het interieur vrijgegeven, inclusief een touchscreen dat alleen voor de passagier is bedoeld.
De Nederlander Ivo van Hulten maakte met het interieur van de nieuwe Porsche 911 al goede sier. Met de spiksplinternieuwe elektrische Porsche Taycan kon hij zonder gewichtig verleden aan de slag en creëerde een interieur met meer schermen dan een elektronicawinkel.
Op het scherm achter het stuur wordt meteen al gebroken met tradities. Je kunt kiezen voor de klassieke vijf ronde klokken. Waarbij de toerenteller in het midden vervangen is door een Power Meter waarop te zien is hoeveel van de kracht van het apparaat ingezet wordt. Maar met een druk op de knop verdwijnt de geschiedenis en heb je een gigantische kaart voor je neus. In de Pure-modus gaat de boel de andere kant op en zien we zo min mogelijk informatie: snelheid, navigatiepijl en gespotte verkeersborden.
'Star Trek of Minority Report'
Het centrale scherm loopt aan weerszijden naadloos over in twee kleine touchscreens die instellingen voor verlichting en onderstel mogelijk maken. Volgens Porsche doet dit brede scherm denken aan de 911. Maar ik vermoed dat de meeste mensen eerder aan Star Trek of Minority Report zullen denken.
Waar we het infotainment scherm verwachten vinden we een infotainment scherm. Daaronder geen schaakbord vol knoppen, maar nog een touchscreen met bedieningselementen. Redelijk onder handbereik, vergelijkbaar met wat je in moderne Range Rovers vindt. Porsche heeft van Tesla de interface voor de ventilatieopeningen geleend: geen lelijke verstelbare lamellen meer. De ventilatieopening bedien je nu ook vanaf het scherm. Wie kiest voor vierzone airconditioning heeft achterin nóg een touchscreen.
Scherm voor passagier
Het 'pièce de résistance' is het optionele touchscreen voor de passagier. Die kan de dj uithangen, de route naar schoonmoeder wijzigen voor een exotische bestemming of het nieuws lezen via Porsche Connect. Dat wordt ruzie over wie op de achterbank moet.
Wil je geen vette vingers op je mooie nieuwe schermpjes, dan kun je ook 'Hé Porsche' zeggen om daarna spraakopdrachten te geven.
Nieuwe Porsche 911 stopt bij 306 km/u pas met optrekken
Volg Bright op YouTube voor meer video's over elektrische auto's