E-beetle

Volkswagen helpt klassieke Kever ombouwen tot elektrische auto

© Volkswagen

elektrische kever volkswagen classics e-beetle vw
6 september 2019 om 18:12
Laatste update: 8 september 2019 om 18:01

Wie een Volkswagen Kever heeft, kan deze laten elektrificeren bij het bedrijf eClassics. De elektrische aandrijving en het accusysteem zijn gebaseerd op de nieuwe e-up! van Volkswagen. De actieradius van de e-Beetle is ruim 200 kilometer.

Een nagenoeg voltooide versie van de e-beetle gaat komende week in première op de International Motor Show (IAA) in Frankfurt. Voor het ombouwen worden alleen bijpassende nieuwe onderdelen van de Volkswagen Group Components gebruikt.

"De geëlektrificeerde kever combineert de fascinatie van onze klassieke auto's met de mobiliteit van morgen. Onder de motorkap zitten innovatieve e-componenten van de Volkswagen Groep, waarmee we bestaande historische voertuigen met emotie elektrisch opladen", legt Thomas Schmall, voorzitter van de Raad van Bestuur van Volkswagen Group Components, uit. "Tegelijkertijd bieden we Keverbezitters een professionele conversie-oplossing met in serie geproduceerde onderdelen van topkwaliteit."

VW e-up! als technische basis

De technische basis voor de ombouw wordt gevormd door de beproefde onderdelen van de nieuwe e-up van Volkswagen. Ze worden geproduceerd in de productielocaties van Volkswagen Group Components. De elektromotor en de 1-versnellingsbak komen uit Kassel, terwijl de onderdelen van het accusysteem door Braunschweig worden geleverd.

De elektromotor in de e-Kever levert een vermogen van 60 kW / 82 pk. Het accusysteem wordt in de vloer van de auto geïnstalleerd en bestaat uit maximaal 14 modules met een capaciteit van 2,6 kWh per stuk. Daardoor zijn zowel de voor- als achterklep van de Kever volledig vrij. Het laadcontact is onzichtbaar verstopt onder het zwenkbare achterlicht.

Ondanks het nieuwe totale gewicht van 1.280 kg accelereert de elektrisch aangedreven Kever in iets minder dan vier seconden naar 50 km/u en in ruim acht seconden naar 80 km/u. De actieradius van de e-Beetle, die tot 150 km/u kan bereiken, bedraagt meer dan 200 km. En mocht de e-beetle onderweg zonder stroom komen te zitten, dan maken de geïnstalleerde componenten uit de grote serie het mogelijk om CCS snel op te laden. In ongeveer een uur tijd kan er meer dan 150 kilometer energie worden opgeslagen in de e-Beetle.

Concept overdraagbaar 

In principe kan dit concept ook worden gebruikt als basis voor de latere elektrificatie van andere historische voertuigen. Schmall: "Samen werken we al aan de voorbereiding van het platform voor de Bulli. De 356 Porsche is ook als e-versie denkbaar". Ook wordt nagedacht over het gebruik van het modulaire elektrische aandrijfsysteem (MEB). Dit zal vooral nieuwe perspectieven openen in termen van prestaties en bereik.

Kijk ook: hoe bevalt de Tesla Model 3 na drie maanden?

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's