Review: PlayStation 5 maakt indruk
De PlayStation 5 is sneller, groter en heeft een nieuwe, vernuftige controller. Sony start de nieuwe generatie spelcomputers op overtuigende wijze. Bekijk onze review van de PS5, die op 19 november in Nederland verkrijgbaar is.
De PlayStation 5 (PS5) komt in Nederland negen dagen uit na de Xbox Series X. Technisch zijn de twee spelcomputers erg aan elkaar gewaagd, maar de PlayStation 5 voelt door een combinatie van planning en geluk veel meer als het hoofdprogramma. Op alle vlakken imponeert de PlayStation 5, niet in de laatste plaats met zijn uiterlijk.
De PlayStation 5 oogt bijna als een neo-futuristisch gebouw, met golvende lijnen. Het midden van de PS5 is opgetrokken uit zwart hoogglans plastic, geflankeerd door twee spierwitte panelen die steeds verder uit elkaar wijken, haast als de kraag van een overhemd. Als de spelcomputer aan staat, schijnt er een blauwe gloed op de witte panelen.
Opvallend en groot
Smaken verschillen, spectaculair oogt de PS5 in ieder geval wel. Helaas is het zwarte plastic gevoelig voor vingerafdrukken, en vooral voor krasjes. Wel zijn de witte panelen makkelijk te verwijderen, mede om de opslagruimte te kunnen uitbreiden en om bij een speciaal stofreservoir te kunnen komen. Het is goed denkbaar dat er op termijn panelen in andere kleuren beschikbaar komen, al heeft Sony daar nog niks over aangekondigd.
Naast opvallend is de PS5 vooral groot, erg groot: 39 centimeter hoog, 26 centimeter diep en 10,4 centimeter breed, van vooraf gezien. Dat is fors: de originele PlayStation 4 (PS4) is 27,5 centimeter hoog, 30,5 centimeter diep en slechts 5,3 centimeter breed. Er is ook een versie van de PS5 zonder disklade die iets smaller of dunner is afhankelijk van de oriëntatie: de console is zowel staand als liggend te gebruiken. In beide gevallen staat de PS5 dan op de bijgeleverde zwarte voet die wordt verwisseld.
Krachtig en gekoeld
De PlayStation 5 is vooral zo groot door zijn koeling, en dat is te merken. Hij is fluisterstil en wordt niet heet – dat was bij de PS4 nog anders. Dat mag ook wel, want het binnenwerk van de nieuwe machine bestaat voor een groot deel uit een fors koelelement en een grote ventilator.
Die koeling is nodig voor de krachtige componenten van de PS5. Net als de Xbox Series X draait de PS5 op een 8-core AMD Zen 2-chip, op 3,5GHz. De grafische kaart heeft een rekenkracht van 10,28 teraflops. Dat is minder dan de 12 die de Xbox Series X heeft, in de praktijk is het verschil op dit moment nog moeilijk waarneembaar.
Scherper, mooier, vloeiender
De PS5 speelt games af op 4K-resolutie met 60 beeldjes per seconde, waar 30 beeldjes per seconde tot nu toe de maatstaf was voor spelcomputers op deze resolutie. Die verdubbeling is direct merkbaar en zorgt voor vloeiendere beelden en lekkerdere gameplay. Er zijn ook games die met 120 beeldjes per seconde te spelen zijn, al lever je dan in op grafische kracht.
Naast scherper is alles op de PS5 namelijk ook gedetailleerder, omdat de texturen van omgevingen en personages snelle ingeladen kunnen worden. Ook is de belichting veel natuurgetrouwer door de technologie raytracing. Reflecties, weerspiegelingen in auto's en winkelruiten, schaduwen, het licht door de boomtakken: alles oogt veel realistischer en dat zorgt bewust en onbewust voor een meeslepender ervaring.
Razendsnel laden
Ook heeft de PS5 een ongelooflijk snel ssd-opslaggeheugen, waardoor games in luttele seconden worden opgestart. Spider-Man: Miles Morales toont 7 seconden na het opstarten zijn beginscherm, 3 seconden later zit je in de game. Laadschermen behoren daarmee nagenoeg tot het verleden.
Dat is niet alleen prettig, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden voor games. Zo laat de aanstaande game Ratchet & Clank: Rift Apart de speler naadloos van level naar level springen via portalen. De PS5 heeft overigens 825GB bruikbare opslag, minder dan de 1TB van de Xbox Series X. De opslag is op termijn uitbreidbaar met reguliere PCIe 4.0 M2 NVMe-sticks, maar die kosten nu al snel rond de 250 euro voor 1TB. Daarnaast zegt Sony dat dit niet meteen mogelijk zal zijn.
Geweldige controller
Indrukwekkende graphics en snelle laadtijden zijn bij de PlayStation 5 maar de helft van het verhaal. De nieuwe DualSense-controller imponeert namelijk ook, en is een stuk verrassender. De indrukwekkende beelden kunnen we immers al maanden in trailers zien, maar de controller moet je in je handen hebben.
De DualSense heeft haptische feedback en adaptieve triggers. Dat zijn technische bewoordingen voor meer realistische trillingen en schouderknoppen die tegendruk kunnen geven. Als in een game een pistool bijvoorbeeld vastloopt, kan de schouderknop niet meer worden ingedrukt, of bij het spannen van een boog wordt de knop zwaarder.
De mogelijkheden zijn eindeloos en voegen echt een extra dimensie toe aan de gameplay. Sony toont dat met de bijgeleverde game Astro's Playroom, waarbij je met een klein robotje zogenaamd de binnenkant van de PS5 verkent. Door de haptische feedback voel je kleine tikjes bij elke voetstap; zand voelt anders dan glas, dat weer anders voelt dan metaal. En moet je stuiteren op een springveer, voel je die veer aanspannen als je op de triggers drukt, bijna alsof ze terugvechten.
Vernieuwd menu
De PlayStation 5 heeft ook een compleet vernieuwde interface die totaal is toegespitst op de mogelijkheden van de spelcomputer. De spil van de interface is een bestaande uit kaarten, die in beeld verschijnen met een druk op de PS-knop op het midden van de controller.
Die kaarten tonen acties die op dat moment relevant zijn voor de speler. Springen naar een een ander level of een andere game bijvoorbeeld, of een uitnodiging voor een multiplayerspel van een vriend, of een knop voor het delen van een screenshot of video die net gemaakt is.
Dat systeem werkt soepel en biedt spelers met een PlayStation Plus-abonnement een hele vernuftige optie: hints. Wie vastzit in een level, kan vragen om een hint op maat. Dat begint met een aanwijzing, wie er nog niet uitkomt kan om meer informatie vragen. Niet alleen handig, maar het scheelt ook een zoektocht op internet met mogelijk spoilers tot gevolg. Het is echter de vraag hoeveel ontwikkelaars de optie gaan ondersteunen.
Oudere games spelen
De PS5 kan ook PlayStation 4-games draaien, volgens Sony gaat het om vrijwel alle PS4-games. Sommige spellen draaien hetzelfde als op de PS4 maar met snellere laadtijden, andere games hebben een hogere beeldsnelheid en/of resolutie.
De PlayStation 5 gaat helaas niet zo ver als de Xbox Series X, die spelers toegang geeft tot zo'n beetje alle bestaande Xbox-games, helemaal terug tot het originele model. Ook biedt Microsoft gratis de allerbeste versie. Wie de PS5-versie met de mooiste graphics wil van een game die hij ook al op de PS4 had, moet die game nogmaals kopen. Er zijn ook uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld de games No Man's Sky en Fortnite.
Vliegende start
Aan exclusieve games voor de PlayStation 5 is geen gebrek. Zo zijn er direct al Spider-Man: Miles Morales, Sackboy: A Big Adventure, Demon's Souls en Godfall. Snel volgen dan Ratchet & Clank: Rift Apart en Destruction AllStars met later exclusieve titels als Deathloop, Ghostwire: Tokyo , God of War: Ragnarok en Horizon Forbidden West.
De PlayStation 5 maakt een vliegende start. De spelcomputer oogt nieuw, voelt nieuw, de games zijn schitterend, laden snel en spelen dankzij de geweldige DualSense-controller meeslepender dan ooit. Geen enkel aspect voelt op de PlayStation 5 vergeten of achtergebleven, alles is blinkend nieuw en er zijn direct verses games om te spelen en naar uit te kijken.
De PlayStation 5 is vanaf 19 november verkrijgbaar in Nederland. De PS5 is er in twee uitvoeringen: met disklade voor 500 euro als Digital Edition voor 400 euro. De versie zonder disklade kan alleen games uit de PlayStation Store spelen.
Volg Bright op YouTube voor meer over de nieuwe spelcomputers.