Record voor Nederlandse zonneauto Lightyear One: 710 km op één lading
Een prototype van de Nederlandse zonneauto Lightyear One heeft op een testcircuit in Duitsland een afstand van 710 kilometer gereden op één acculading van 60 kWh.
De lange testrit is een record, meldt Lightyear. Niet eerder reed een elektrische auto zo ver op een accu met zo'n relatief bescheiden accu. Ter vergelijking: de Tesla Model S 60 met vergelijkbare accu heeft een actieradius van 345 kilometer.
De sprong in bereik is volgens Lightyear het gevolg van vijf jaar onderzoek en ontwikkeling. Naast een aerodynamisch ontwerp heeft de Lightyear One volgens zijn makers de meest efficiënte elektromotoren en omvormers maar ook de meest efficiënte zonnepanelen.
Nu 85 km/u, straks boven 100 km/u
Tijdens een rit op het Duitse Aldenhoven Testing Center reed het nieuwste prototype van Lightyear met een snelheid van 85 kilometer per uur. "Zelfs de meest efficiënte elektrische auto’s in de markt vandaag de dag, verbruiken op deze relatief lage snelheid 50 procent meer energie", zegt Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van Lightyear.
Lightyear verwacht de komende maanden een vergelijkbaar verbruik te kunnen halen bij snelheden boven de 100 kilometer per uur.
Op die manier komt snel een elektrische auto in zicht zonder zorgen over actieradius of opladen. De Lightyear One kan dankzij zijn zonnepanelen volgens zijn makers "maandenlang rijden zonder via een laadstation op te laden".
'Nadenken over opladen verleden tijd'
De eerste reeks Lightyear One-auto's voor klanten gaan in de eerste helft van volgend jaar in productie. Het gaat om 946 exclusieve modellen. Die kosten 150.000 euro.
Vanaf 2024 wil Lightyear One zich op een grotere markt richten. "Tegen het eind van dit decennium denken mensen niet meer na over bereik en opladen. De energie is er simpelweg gewoon", aldus Hoefsloot.
Volg meer updates over elektrische auto's.