Nederlandse zonneauto Lightyear wordt in Finland gemaakt
De Nederlandse start-up Lightyear laat zijn auto's met ingebouwde zonnepanelen in Finland produceren. Het Helmondse bedrijf sloot hiervoor een deal met het Finse Valmet Automotive.
Het prototype van de Lightyear One moet vanaf januari 2022 van de band rollen bij Valmet. In de zomer van dat jaar volgt de productie van de eerste serie van 946 auto's. De Lightyear One is al te reserveren en kost 150.000 euro.
Goedkoper model onderweg
In 2024 moet een goedkoper model op de markt komen. "Dat wordt een kleinere auto, geschikter als gezinsauto, en die moet minder dan 50.000 euro gaan kosten", zegt ceo Lex Hoefsloot tegen RTL Z. Lightyear werkt al sinds 2016 aan zijn auto die deels rijdt op zonne-energie. "We hebben de laatste jaren veel aan de technologie gewerkt, en nu staan we echt op het punt om naar de productie te gaan", aldus Hoefsloot.
Valmet heeft volgens Lightyear de ervaring die nodig is voor het produceren van elektrische voertuigen. Zo heeft Valmet een eigen productielijn voor batterijen en investeerde het in technologie voor de aandrijving van elektrische voertuigen. Valmet produceerde ook al auto's voor Mercedes-Benz, Saab en Porsche. "Deze partij heeft al veel ervaring met het produceren van elektrische auto's", aldus Hoefsloot.
VDL Nedcar viel af
Door de keuze voor de Finnen valt de Nederlandse autofabriek VDL Nedcar buiten de boot. VDL Nedcar zoekt nieuwe opdrachtgevers, nadat BMW besloot na 2023 geen auto's meer in Nederland te laten maken.
Onlangs sloot VDL Nedcar wel een deal met de Amerikaanse startup Canoo voor de productie van elektrische auto's. "Het is jammer dat we de auto niet in Nederland laten produceren, maar er komen wel meerdere onderdelen uit Nederland. Maar onze ambitie is groter dan Nederland", zegt Hoefsloot.
700 kilometer actieradius
Het prototype van de Lightyear One reed 710 kilometer op één batterijlading. De komende maanden wordt de auto verder getest en verbeterd.
"Je hoeft hem in Nederland in de zomer bijna niet meer aan een stekker te hangen", verwacht Hoefsloot. In landen met meer zon zou dat zelfs het hele jaar door niet meer hoeven. "Maar het is verder een normale elektrische auto. Het zonnepaneel is een bonus."
Banden van Bridgestone
Onlangs haalde Lightyear tientallen miljoenen aan nieuwe financiering op voor de eerste productie. Ook sloot Lightyear al een deal met de Japanse bandenfabriek Bridgestone. De banden van Bridgestone hebben een lagere weerstand op de weg en zorgen daardoor voor een lager energieverbruik.