Omstreden overname

Facebook-moederbedrijf verzet zich tegen gedwongen verkoop Giphy

24 december 2021 om 07:39
Laatste update: 24 december 2021 om 07:57

Facebook-moederbedrijf Meta gaat in beroep tegen een Brits bevel om animatieplatform Giphy te verkopen. Volgens Meta zou de overname van de dienst voor gif-animaties de concurrentie niet schaden.

De Britse markttoezichthouder CMA trok die conclusie onlangs wel en oordeelde daarom dat de overname van Giphy ongedaan moest worden gemaakt.

De Giphy-deal belemmerde volgens de CMA vooral de concurrentie op de markt voor onlineadvertenties. Zo zou Meta gif-animaties op concurrerende platforms kunnen verwijderen, aldus de toezichthouder.

Gifjes maken en delen

Via Giphy kunnen gebruikers gif-animaties zoeken waarmee ze chats of berichten op social media kunnen opleuken. De dienst heeft ruim 7 miljoen geregistreerde gebruikers en bereikt maandelijks enkele honderden miljoenen mensen wereldwijd. 

Voor het toenmalige Facebook was de overname in mei vorig jaar logisch. Veel van de gifjes die vanuit Giphy worden verstuurd, komen op Facebook, Instagram of WhatsApp te staan. Met de overname zou 400 miljoen dollar gemoeid zijn.

Boete

De overname kwam Meta eerder al op een boete van 50,5 miljoen pond (44,5 miljoen euro) te staan van de CMA. Giphy moest apart worden gehouden van de rest van het concern voordat de Britten toestemming zouden geven, maar het bedrijf achter Facebook, Instagram en WhatsApp gaf daar te weinig informatie over.

Facebook-overnames omstreden

Andere overnames door Facebook liggen bij toezichthouders ook onder de loep, omdat de techreus daarmee de concurrentie zou hebben tegengewerkt. Zo lopen er nog altijd onderzoeken naar Facebooks overnames van WhatsApp (in 2014 voor 19 miljard dollar) en Instagram (in 2012 voor 1 miljard dollar).

Nederland, Duitsland en Frankrijk zeiden eerder dit jaar dat de Europese Unie een overname van een startup door grote partijen als Google of Facebook moet kunnen blokkeren.

Datacenters in de polder: de voors en tegens

Lees meer over:

Deel via