Nieuwe opties Instagram moeten irritaties over aanbevolen berichten wegnemen
Instagram geeft gebruikers meer controle over wat voor foto's en video's ze voorgesteld krijgen. De nieuwe functies volgen na kritiek over de toename van het aantal aanbevolen berichten tussen de posts van vrienden.
Instagram test onder meer een nieuwe instelling waarmee gebruikers trefwoorden en emoji kunnen opgeven over onderwerpen waar ze geen voorgestelde berichten over willen zien. "Je kunt deze functie gebruiken om te voorkomen dat je inhoud ziet die niet interessant voor je is", schrijft Instagram.
Gebruikers kunnen ook alle aanbevelingen tijdelijk uitzetten. Instagram noemt dat 'een pauze nemen van voorgestelde berichten'. Dat is in te stellen door bij een voorgesteld bericht te tikken op de X aan de rechterbovenkant en daarna te tikken op 'Alle voorgestelde berichten gedurende 30 dagen snoozen'.
Markeren als 'oninteressant'
Instagram voegt ook een nieuwe optie toe om ongewenste berichten uit het onderdeel Verkennen te verwijderen. Gebruikers kunnen daar meerdere berichten tegelijk selecteren en ze als 'oninteressant' markeren. Instagram zal dat soort berichten daarna verbergen en ze niet langer aanbevelen.
Volgens Instagram zorgen de nieuwe opties ervoor dat 'je meer ziet van wat je wilt zien op je feed'. De stap volgt nadat gebruikers de laatste maanden steeds meer voorgestelde berichten van mensen die ze niet volgen voorgeschoteld krijgen. Instagram volgt daarmee de opzet van concurrent TikTok, dat ook vooral filmpjes van mensen die gebruikers niet volgen laat zien.
Beloftes topman na storm van kritiek
Instagram-topman Adam Mosseri beloofde onlangs na ophef onder gebruikers dat een grootschalige test met een vernieuwde feed waarbij alle foto's en filmpjes in een volledig scherm te zien waren zou worden stopgezet. Ook beloofde hij het aantal aanbevolen berichten te verminderen. De wijzigingen van Instagram kregen veel kritiek, omdat de app daardoor volgens critici te veel zou gaan lijken op TikTok.
Met de nieuwe instellingen krijgt Instagram ook veel nieuwe data waarmee het de kwaliteit van de voorgestelde berichten zou kunnen verbeteren. Dat zou er uiteindelijk toe kunnen leiden dat gebruikers de aanbevelingen meer gaan accepteren.
Luister ook: