Disney wil ESPN houden en komt met app voor gokken op sport
Walt Disney wil de sportzenders van ESPN graag in eigen bezit houden vanwege de groeiende interesse in gokken op sportwedstrijden. Disney-topman Bob Chapek zegt dat er 'hard wordt gewerkt' aan een eigen ESPN-app voor weddenschappen.
Met het gokken op sportwedstrijden wil Walt Disney het directe contact met consumenten vergroten, zei Chapek op het Disney-fanevent D23 in Californië. "Ons publiek onder de 35 jaar ziet wedden op sport als belangrijk onderdeel van hun sportbeleving", verklaarde Chapek.
De activistische investeerder Dan Loeb had er eerder bij Disney op aangedrongen de sportzender van de hand te doen om de waarde ervan meer uit te lichten.
Veel interesse om EPSN te kopen
Chapek zei zo'n honderd voorstellen te hebben gekregen van partijen die ESPN zouden willen overnemen, wat hem tevreden stemde. "Als je een huis te koop zet en je hebt honderd geïnteresseerden, dan heb je waarschijnlijk een behoorlijk huis", al is hij niet van plan de tak ook echt van de hand te doen.
Volgens activist Loeb zijn de groeiplannen van ESPN voor hem nu duidelijk genoeg en gaat hij niet verder aansturen op een afsplitsing.
In Nederland worden de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie uitgezonden via ESPN. Het Nederlandse ESPN-aanbod wordt geëxploiteerd door Eredivisie Media & Marketing CV, waarvan Walt Disney 51 procent van de aandelen heeft, Eredivisie CV 44 procent en de KNVB 5 procent.
Chapek zei verder dat het bedrijf geen plannen heeft voor een verkoop van Hulu, dat in de VS naast Disney+ en ESPN de derde streamingdienst onder de vlag van Disney is.
Data over fans beter gebruiken
Tijdens zijn presentatie schetste de topman een toekomstvisie waarbij Walt Disney meer in contact komt met consumenten. Chapek wil data over het bezoek van attractieparken en het kijken naar streamingdiensten gebruiken voor nieuwe mogelijkheden voor fans om te winkelen en programma's te bekijken die speciaal op hen zijn afgestemd.
"Disney is een levensstijl", zei Chapek zondag in een interview. "De vraag is hoe onze nieuwe generatie van verhalen gebruik kunnen maken van wat we over onze fans weten, om hen nieuwe unieke ervaringen te bieden."